Katrien Vervaele (auteur)
+1
De adem van de godin
×
De adem van de godin De adem van de godin

De adem van de godin

Deze roman speelt zich af in het kuuroord Bath, dat ten tijde van de Romeinse overheersing een broeihaard van godsdiensten was. Naast de officiële Romeinse staatsgodsdienst werden ook de oude Keltische goden en de mysteriegodsdiensten uit het Oosten gedoogd. Daarnaast begon het jonge Christendom aan een opmars. Dat alles maakt van Bath, oftewel Aquae Sulis, een uitgelezen setting voor een spannende whodunit vol intriges en complotten.

Om de spanningsboog te vergroten, had Katrien Vervaele er, net als vele auteurs van whodunits voor volwassenen, voor kunnen kiezen het hoofdpersonage een kennisvoorsprong te geven ten opzichte van de lezer. Maar zoals in de meeste adolescentenromans staat ook in dit boek identificatie met het hoofdpersonage voorop. En een geslaagde identificatie maakt de roman er uiteraard niet minder spannend op.

Vier moord(poging)en op aanhangers van vier verschillende godsdiensten ? een 'dochter' van de Keltische godin van de bron, een priester van de R…Lees verder
Vibia is in het atelier van haar vader werkzaam als letterkapper. Op een dag verschijnt er een man uit de stad in de winkel die onder de indruk is van het werk van Vibia. Hij nodigt haar uit om onder zijn hoede in de stad te gaan werken. Haar broer Victor besluit mee te gaan; diezelfde dag vertrekken ze voorgoed uit het dorp. Al snel wordt duidelijk dat daar meer te beleven valt dan waar ze vandaan komen: luxe eetgewoonten, slavenarbeid, badhuizen, maar bovenal overmatige godenverering en intriges die leiden tot een aantal moorden. Vibia en Victor zijn er getuige van en proberen zich zo goed mogelijk te handhaven. Het verhaal speelt zich af in het (Engelse) Bath ten tijde van de Romeinse overheersing en geeft een goed tijdsbeeld. Vanaf ca. 13 jaar is het een origineel, spannend verhaal dat zeker de moeite van het lezen waard is. De auteur heeft eerder het boek ‘Korstmos’* geschreven.

De adem van de godin

Britannia ca. 200 na C. Vibia werkt in het atelier van haar vader, een steenkapper. Op een dag komt Calpurnius, een rijke zakenman en hoofd van de Romeinse eredienst, op bezoek. Hij ziet dat Vibia talent heeft en biedt haar werk aan in de stad. Met haar broer Victor vertrekt Vibia naar Aquae Sulis, het huidige Bath. Al in de oudheid was Bath een luxueus kuuroord dankzij de warmwaterbronnen. Vibia ontmoet er Gwennyd, de priesteres van de heilige bron. Er gebeuren vreemde dingen in de stad. Petronia, een dochter van de bron, wordt op een morgen vermoord aangetroffen. Er waren onheilspellende voortekenen. Calpurnius sterft in het badhuis. Werd hij vergiftigd? ‘De adem van de godin’ telt 30 korte hoofdstukken. Deze thriller speelt zich af in het Engelse Bath tijdens de Romeinse periode. Pas aan het eind weten we wie de vier moorden heeft gepleegd. Via dit verhaal vernemen we heel wat over allerlei kruiden, over ziektes en genezing. We krijgen ook informatie over de Keltische godenwereld, …Lees verder