Spaans
Dime quién soy
1
Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2013
830 p.
9789028424975 (paperback)

Dat Julia Navarro — zelf journaliste — het niet eens is met de beïnvloeding van de Spaanse pers is meteen al duidelijk: het personage Guillermo, die van een (oud)tante de opdracht krijgt om de verborgen geschiedenis van zijn onbekende overgrootmoeder Amelia Garayoa te achterhalen en op schrift te stellen, is een werkloze journalist die nergens aan de bak komt omdat hij weigert ten faveure van links of rechts te schrijven. Navarro wil de lezer goed van dit feit doordringen, want ze herhaalt het eindeloos in haar lijvige roman. Jammer is wel dat Guillermo niet goed uit de verf komt en in weerwil van zijn blijkbaar principiële houding een enigszins sullige indruk wekt. Het verhaal gaat echter niet over Guillermo; hij is slechts het instrument om uit de hemerotheken van uiteenlopende personages de levensgeschiedenis van Amelia Garayoa op te diepen, een geschiedenis die gemarkeerd wordt door de grote ‘-ismen’ van de twintigste eeuw: anarchisme, socialisme, republicanisme, kapitalisme, comm…Lees verder
Een journalist gaat op verzoek van zijn familie op zoek naar de geschiedenis van zijn overgrootmoeder Amalia. De liefde en haar naïviteit zijn de oorzaak van haar tocht door Europa, waarbij ze in alle mogelijke gevaarlijke situaties terechtkomt: van de Spaanse Burgeroorlog tot de val van de Berlijnse Muur. Ze ontmoet liefde maar krijgt ook te maken met verraad, vaderlandsliefde en martelingen. Het zeer omvangrijke verhaal wordt telkens verteld door mensen die in de betreffende periode deel uitmaakten van haar vrienden- of kennissenkring. De rol van de journalist daarbij is marginaal. Een ongemeen interessant en boeiend verhaal, dat verdeeld over korte episodes gemakkelijk even kan worden weggelegd. Behalve historische feiten laat het veel zien van het leven van de gewone burgers die slachtoffer werden van dictaturen in de twintigste eeuw. De ontknoping is verrassend. Een echte aanrader voor liefhebbers van historische romans. Kleine druk.