Keuze uit de publicaties van de Vlaamse dichter (1956-1977).
T'Hooft, Jotie
Jotie T'Hooft
Antwerpen: Houtekiet, 1997
320 p. : ill.
90-5240-345-7

Het valt niet mee om iedereen tevreden te stellen als je enerzijds volledigheid nastreeft en anderzijds kwaliteit. Dit document (1e druk 1997) over leven en werk van Jotie T’Hooft (1956-1977), d.m.v. brieven, artikelen, gedichten, verhalen etc. alleen in diens eigen woorden, weet lang niet altijd het juiste midden te houden. Er staat veel onrijp werk in dat terecht nooit eerder in boekvorm verscheen en lang niet alle informatie is relevant, bijv. huishoudelijke briefjes. De indeling is chronologisch, deels gekoppeld aan de boekpublicaties. De belofte op de kaft van nieuwe foto’s mag, op een geheel van slechts zeven stuks, misleidend genoemd worden. De verwijzingen naar zogenaamd vergelijkbare cultfiguren als Jim Morrison en Kurt Cobain roepen twijfel op aan T’Hoofts eigen hedendaagse belang. Het boek bevat echter een schat aan gegevens voor de ware fans. Voor het wezenlijke belang van de talentvolle T’Hooft kunnen de andere lezers zich beter richten op de verzamelde poëzie en, in veel…Lees verder

Over Jotie T'Hooft

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Tubantia

Johan Geeraard Adriaan (Jotie) T'Hooft (Oudenaarde, 9 mei 1956 – Brugge, 6 oktober 1977) was een Vlaams neoromantisch dichter en schrijver. De Jotie T'Hooft poëzieprijs werd naar hem vernoemd.

T'Hooft was enig kind. Hij was aanvankelijk een voorbeeldige jongen met uitstekende schoolrapporten, maar op de middelbare school kende hij ernstige aanpassingsproblemen; door zijn zwakke resultaten, opstandige karakter en zijn onhandelbaar gedrag werd hij van verschillende scholen gestuurd. Hij zocht zijn toevlucht in de literatuur (Franz Kafka, Hermann Hesse), poëzie, muziek (David Bowie, Nico, Frank Zappa, Lou Reed) en drugs. Op zijn veertiende was hij al verslaafd.

Op 17-jarige leeftijd verliet hij het ouderlijk huis. Hij ging in Gent op kot om aan de kunstacademie te studeren. Van de geplande studies kwam niks terecht. Hij kwam in het drugsmilieu terecht, waar hij zijn geldnood trachtte op te lossen door drugs te ve…Lees verder op Wikipedia