Joke J. Hermsen (auteur)
De liefde dus : roman
Joke J. Hermsen
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2008
336 p.
9789029565639

In een boeiende, knap gecomponeerde roman weet de schrijfster en filosofe Joke Hermsen (1961) een verrassend licht te werpen op een tot nu toe duister gebleven jaar uit het het leven van de 18de-eeuwse schrijfster Isabelle Tuyll van Serooskerken, meer bekend als Belle van Zuylen. Getrouwd met een veel oudere, wat saaie, adellijke man, Charles de Charrière, vat zij een vurige liefde op voor een veel jongere man. Het vuur is wederzijds, maar hij is echter verloofd en aanvankelijke kan hij op bevel van zijn vader die verloving niet opgeven. Stukken dagboek, brieven, verslagen van een boottocht naar Amerika wisselen elkaar af. Bijzonder goed heeft de schrijfster de (Nederlandse) taal en sfeer van de vooravond van de Franse Revolutie tot uitdrukking weten te brengen. De roman, die voor een groot gedeelte berust op achterhaalbare bronnen, is bijzonder interessant voor in historie en/of feminisme geïnteresseerden. Paperback; normale druk.

Over Joke J. Hermsen

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vysotsky

Joke Johannetta Hermsen (Middenmeer, 29 juli 1961) is een Nederlandse schrijfster en filosofe.

Hermsen studeerde literatuur en filosofie in Amsterdam en Parijs. In 1993 promoveerde ze aan de Universiteit Utrecht op een proefschrift over Lou Andreas-Salomé, Belle van Zuylen en Ingeborg Bachmann. Ze deed ook onderzoek naar het gedachtegoed van Hannah Arendt, Simone Weil en Emmanuel Levinas.

In 1998 debuteerde Hermsen met de roman Het dameoffer. In 2001 publiceerde ze Tweeduister, een historische roman die zich afspeelt tijdens het interbellum en onder meer T.S. Eliot en Virginia Woolf ten tonele voert. Deze roman werd ook in het Duits vertaald en in 2003 gepubliceerd als Die Gärten von Bloomsbury. De doorbraak bij een groter lezerspubliek kwam er in 2004 met de roman De profielschets, een satire op academisch filosofische kringen. Hermsen schrijft ook essays over kunst, literatuur en filos…Lees verder op Wikipedia