1
Antwerpen: De Bezige Bij Antwerpen, 2014
348 p.
9789085424383 (paperback)

Zonde van de zonden

Jevgeni, deel twee in Johan de Booses einde-van-de-wereldtrilogie, voert ons naar de veertiende eeuw, naar de tijd waarin er voor elke zonde een excuus was.

Jevgeni en Bogomil zijn orthodoxe monniken die haastig vertrokken uit Rusland, op de vlucht voor de niets ontziende Tataren. Ze zijn er door hun abt op uitgestuurd om kloosters in de buurt te inspecteren, maar blijken niet het ideale duo om te rapporteren over wantoestanden: voor elke zonde bestaat wel een excuus. Een onschuldige wordt gekruisigd? Vast een opdracht van God. Wordt er door monniken 'flink op los gesodoneukt'? Noodzakelijke zaaioffers die 'een betere toekomst voor het mensdom (.) garanderen'. Vasten afwisselen met overmatig vreten? Een overvolle maag is een voorbereiding op de lange reis naar het hiernamaals.

Als ze terugkeren naar hun klooster om verslag uit te brengen wacht hen een uitgebrande stal vol verkoolde varkens en mensen. Er zit maar een ding op: vluchten. De Tataren komen uit het oosten, dus zij kiezen voor het westen.

Audenaerde

Jevgeni is, naGaius, de tweede roman in Johan de Booses trilogie Het vloekhout die focust op momenten waarop h…Lees verder

Zonde van de zonden

Jevgeni, deel twee in Johan de Booses einde-van-de-wereldtrilogie, voert ons naar de veertiende eeuw, naar de tijd waarin er voor elke zonde een excuus was. Sofie Gielis

Audenaerde

Jevgeni is, naGaius, de tweede roman in Johan de Booses trilogieHet vloekhout die focust op momenten waarop he…Lees verder

In de schaduw van de Apocalyps

In 'Jevgeni' laat de Vlaamse schrijver Johan de Boose zich opnieuw gaan met aanstekelijk enthousiasme. De roman ratelt en ruist van puur taalplezier. ''k Zal vonnissen met plasregens en hagelstenen.'

'Presenteert u zich een wereld die door God en alle mensen in de steken is gelaten, niemandal of nietsdal trekt zich nog iets aan van het lot der mensenziel, een compleet liefdeloze warboel, prehistorische uitzichtloosheid.' De monnik in de abdij van Ehinham - het huidige Oost-Vlaamse Ename - is overtuigd dat de Apcolyps nakend is. We schrijven het jaar 1390, aan het einde van de 'waanzinnige 14de eeuw' en de regen geselt onafgebroken het Vlaamse land, 'als een bezeten flagellant'.

Op de vlucht voor bloeddorstige Tataren belanden twee Russische monniken in de abdij in Ehinham. Jevgeni en Bogomil komen terecht in een bizarre microkosmos waarin de monniken met allerhande waanzinnige rituelen het kwaad proberen te bezweren. Want had God niet tegen de profeet Ezechiël gezegd: ''k Zal in m'n woede 'n stormwind ontketenen, in mijn toorn een regenvlaag neerjagen. 'k Zal vonnissen met plasregens en hagelstenen.'

Met 'Jevgeni' levert Johan de Boose het tweede deel af van zijn …Lees verder

We schrijven anno 1390. De tijd van Johan Huizinga’s Herfsttij der middeleeuwen, waar Johan de Boose in zijn motto bij Jevgeni, het tweede deel van zijn romantrilogie ‘Het vloekhout’, naar verwijst. Hoe dit kantelpunt uit onze geschiedenis werd beleefd, vormt het thema van Jevgeni.
Na een avontuurlijke zwerftocht door Europa komen twee Russische monniken terecht in de abdij van Ehinham. Daar raken ze betrokken bij het leven in het klooster. De Boose voert een aantal opmerkelijke figuren ten tonele. In een zwierig en vaak naar overdaad neigend taalpalet schildert hij de wufte kloostersfeer aan het eind van de middeleeuwen. Een sfeer die onmiddellijk doet terugdenken aan Umberto Eco’s De naam van de roos. Een sfeer overigens die er niet om liegt: lachen is er verboden, maar evengoed zijn er de wilde orgieën waarvan Jevgeni en zijn kompaan Bogomil getuige zijn, er is de angst voor het nieuwe, er is de algemene sfeer die het einde der tijden aankondigt met n…Lees verder
Deel 2 van de Vloekhout-romantrilogie (na 'Gaius'*) waarin de Vlaamse slavist (1962) ingaat op de vraag wat de mens doet wanneer hij denkt dat de Apocalyps op handen is. Het Vloekhout is een deel van het kruis van Christus en reist als een amulet mee met de hoofdpersonen. Het verhaal speelt zich af aan het eind van de 14e eeuw: pest, aanvallen van Tataren, klimaatveranderingen en moreel verval van het pausdom doen vermoeden dat het einde nabij is. Twee Russische monniken, op de vlucht voor Tataars geweld, belanden in een Vlaamse abdij. Terwijl het voortdurend regent en een ziekmakende stank zich verspreidt, vertellen zij aan de wellustige abt over hun omzwervingen door Europa. De wereld lijkt bevangen door uitspattingen, schranspartijen en extreme boetedoeningen. De komst van een inquisiteur legt ook dubieuze zaken in de abdij bloot. Dit is een af en toe scabreuze schelmenroman vol symboliek en knipogen naar het heden. De onheilspellende sfeer doet denken aan Eco’s 'De naam van de roo…Lees verder

Over Johan De Boose

Johan de Boose (Gent, 3 mei 1962) is een Nederlandstalige Belgische schrijver, dichter, acteur en publicist.

De Boose studeerde Slavische talen en Oost-Europakunde aan de Universiteit Gent. In 1993 promoveerde hij op de Poolse avant-gardekunst (met name over Tadeusz Kantor en het Theater van de Dood). Hij werkte als docent aan hogescholen, universiteiten en toneelacademies. Hij leidde een experimentele theaterstudio in Gent. De Boose was geëngageerd als auteur en acteur bij diverse theatergroepen in België en Nederland. Daarnaast maakte en presenteerde hij programma's voor de Vlaamse Radio en Televisie Omroep (VRT), voornamelijk voor Radio 3 (later Klara) en Radio 1. Hij woonde geruime tijd in Polen, waar hij het werk van de avantgardekunstenaar Tadeusz Kantor bestudeerde. Samen met Kantors theater Cricot 2 reisde hij naar Frankrijk, Italië, België en de Verenigde Staten. Hij publiceerde diverse artikelen, maar sinds 2…Lees verder op Wikipedia