De schreeuw
Joan Aiken
The scream
Antwerpen: Facet, 2002
88 p.
90-5016-363-7

Dit verhaal verscheen in 'Schrikdraad blauw', een serie met de nadruk op spookachtige, griezelige verhalen. Het accent van De schreeuw ligt inderdaad op een reeks griezelige gebeurtenissen waar de jonge rolstoelpatiënt David geen uitleg voor vindt. Na de dood van zijn ouders woont hij met zijn zus Lu-Lyn in bij zijn grootmoeder in een Schots stadje. Beetje bij beetje komt David er achter waarom de mensen schrik voor zijn grootmoeder hebben. Op het afgelegen eiland waar ze vroeger woonde en dat ze moest verlaten omwille van een chemisch experiment, was ze een bekend bezweerster. Zij bezit de gave van het Kwade Oog en die gave wordt in vrouwelijke lijn doorgegeven. Haar huis wordt gedomineerd door afbeeldingen van het schilderij De Schreeuw van Edvard Munch. Lu- Lyn, een draagster van de kracht, maakt de angstschreeuw tot de kern van een sublieme dans waarbij ze uiteindelijk haar nek breekt. Op de boottocht naar haar geliefde eiland waar ze de as van Lu-Myn wil begraven, wijdt gr…Lees verder
De oma van David en Lu-Lyn, afkomstig van een Schots eilandje, beschikt over magische krachten die alleen in vrouwelijke familielijn worden doorgegeven. Als de ouders van de kinderen verongelukken, worden ze door oma opgevoed, die inmiddels haar geliefde eiland heeft moeten verlaten wegens een wetenschappelijk experiment met gif. Ze is gefascineerd door het schilderij 'De schreeuw' van Munch en bezit er verschillende kopieën van. Als Lu-Lyn tijdens een balletvoorstelling een dodelijke val maakt, blijkt er kwade opzet in het spel. Er gebeuren op onverklaarbare wijze vreemde en vreselijke dingen. Oma besluit een laatste missie te vervullen door, vergezeld door de invalide David, de as van haar kleindochter naar het eiland te brengen Het boek eindigt met een spannende apotheose waarbij oma in de golven verdwijnt en David plots weer kan lopen. Kinderen die van griezelverhalen houden, zullen wellicht genieten van de merkwaardige verhaalelementen. Voor identificatie biedt dit boek geen aank…Lees verder

De schreeuw

“De schreeuw is een buitengewoon spannend en verontrustend avontuur bomvol gitzwarte humor (…)” meldt de achterflap. Verontrustend is het inderdaad dat dit boek een tweede herziene druk kent, gezien de verontrustende inhoud. Neem een jongen met een lichtjes gestoorde zus die door te gillen op de achterbank van de auto de dood van hun beider ouders heeft veroorzaakt. Bovendien is de jongen door het ongeval verlamd. Voeg er dan een bizarre grootmoeder aan toe die een onzinnige obsessie heeft voor ‘De schreeuw’, het wereldberoemde schilderij van Munch en een geheimzinnig verleden op een eiland met zich meezeult. Laat de kinderen dan verder opgroeien bij omalief en verdere gebeurtenissen zullen niet uitblijven. Uiteraard moet er nog een schepje ellende bij wanneer zus een doodsmak maakt tijdens een dansvoorstelling op school. Oma en jongen besluiten om de as van hun geliefde familielid te verstrooien op het duistere eiland. Natuurlijk moet dan ook oma overboord kukelen en blijft jongen al…Lees verder