Gids voor het herkennen van afbeeldingen van heiligen aan de hand van hun attributen.
Sancti : nog meer heiligen herkennen
Jo Claes Alfons Claes Kathy Vincke
Leuven: Davidsfonds, 2004
344 p. : ill.
90-80829-01-3

In het boek Sanctus, meer dan 500 heiligen herkennen bespraken de auteurs meer dan 500 heiligen die in de volksdevotie en rooms-katholieke traditie het woord voeren. De tekst was zeer goed en gebruiksvriendelijk, maar uiteraard in omvang beperkt. Vandaar dit tweede gedeelte, waarin nog meer heiligen aan bod komen. Naast belangrijke figuren uit het Nieuwe Testament, algemene en lokale heiligen en zaligen, vroegchristelijke martelaren, ordestichters en dergelijke, worden in dit tweede gedeelte ook oudtestamentische figuren besproken. Ofschoon zij officieel niet als heiligen worden beschouwd, zijn zij in de kunst toch vaak voorgesteld.

De opbouw van de tekst is precies dezelfde gebleven: de heiligen -- en dat is de grote verdienste van deze boeken -- zijn volgens hun attribuut gerangschikt. Bijgevolg sluit de tekst goed aan bij de behoefte van het ruime publiek aan identificatie. Want wanneer je in een stad, kerk of kunsthandel een heiligenvoorstelling aantreft, staat er va…Lees verder
Net als het boek 'Sanctus', van dezelfde auteurs*, is dit een fraai vormgegeven werk met circa vijfhonderd heiligenbeschrijvingen. De opzet is vrijwel gelijk aan hun vorige boek, met in dit werk minder bekende vromen, ook uit het Oude Testament. De boeken wegen elk circa negenhonderd gram, waardoor de onderzoeker van volksdevotie op zijn tochten langs rommel- en devotionaliamarkten een heel gewicht heeft mee te torsen. Elke heilige is veelal in kleur afgebeeld. Het is een nuttige documentatie van volksdevotie, maar het is jammer dat er ook nu geen bronopgave zit bij de afbeeldingen. Elk lemma bevat een korte biografische schets. De auteurs gaan niet in op de vraag betreffende de historiciteit van de heilige. Nadruk ligt op de beschrijving van de kledij en attributen. Met literatuurlijst, verklarende woordenlijst van (katholieke) begrippen, lijst van naamsvarianten en een lijst van heiligennamen die verwijst naar de pagina waar zij of hij wordt beschreven en hun feestdag. Ook staat er …Lees verder

Over Jo Claes

Jo Claes (Hasselt, 29 juli 1955) is een Vlaamse auteur.

In 1984 ging Claes werken als leerkracht Nederlands en Engels in het Heilig Hartinstituut Heverlee. In 1986 ontving zijn verhalenbundel De stenen toren de Prijs Beste Debuut. Datzelfde jaar verscheen ook zijn novelle De dwaling en in 1987 de roman Postume dood. In de jaren 90 publiceerde hij nog enkele prozawerken met een klassieke verhaallijn en een doordachte plot.

Sinds 2002 publiceert hij ook non-fictie over hagiografie, mythologie en iconografie. Vooral bekend is het drieluik Sanctus, Sancti en Sanctorum. Daarnaast publiceerde hij werken over de Bijbel, de apocriefe evangelies, de Griekse mythen en de Romeinse sagen.

In 2008 publiceerde Claes met De zaak Torfs een misdaadroman rond het personage van inspecteur Thomas Berg. In 2009 kwam een vervolg en sindsdien komt er elk jaar een Thomas Berg-roma…Lees verder op Wikipedia