Frans
Ritournelle de la faim
1
Breda: De Geus, 2012
184 p.
9789044520538 (hardback)

In 2008, hetzelfde jaar waarin J.M.G. Le Clézio bekend werd bij het grote publiek als winnaar van de Nobelprijs, verscheen Refrein van de honger. De dubbele Frans-Mauritiaanse nationaliteit van de auteur drukt een duidelijke stempel op het werk, dat mede daardoor een unieke positie binnen het brede veld van de Franstalige letteren bekleedt.
Refrein van de honger vertelt het verhaal van een Frans-Mauritiaanse familie in het Parijs van de late jaren 1930. De oorlog is alomtegenwoordig. De manier waarop die in beeld wordt gebracht is interessant om drie redenen. Ten eerste is het hoofdpersonage een kind: Ethel, een alter ego van de moeder van de auteur, aan wie dit boek ook is opgedragen. Le Clézio slaagt erin de onbevangen en daardoor des te meer onthutsende blik van het kind over de dreigende toekomst in woorden te gieten, een beetje zoals Spielberg het rode meisje in Schindler's List visueel centraal stelde in zijn schets van de oorlog.
Dat het verhaal zij…Lees verder
Het gaat er in die woelige jaren '30 soms heftig aan toe, daar in de zondagse salon van de familie Brun, waar rond vader Alexander, een ontrouwe flierefluiter en een financieel onbenul, oubollig vermaak of fascistoïde en antisemitische kretologie opgeld doen. Een confronterende leerschool voor dochtertje Ethel, een romanfiguur gestileerd naar de moeder van de schrijver (Nice, 1940; Nobelprijs voor Literatuur 2008), dat met oudoom Soliman en haar idool Xenia, een verarmde Russische refugiée, nog wel paradijselijke dromen kan koesteren in een sfeervol Parijs, maar gaandeweg toch ontnuchterende tegenslagen te incasseren krijgt. De schatkist van de jeugd sluit zich! De karige oorlogsjaren in Zuid-Frankrijk bezegelen het verval van het gezin definitief. Sterke dochter Ethel, inmiddels volwassen, hongerend naar het leven, heeft dan overigens allang trefzeker de regie overgenomen. Evenals eerder in zijn roman 'Omwentelingen' is hier het familiale heden, een sterk ingekleurde beleving van de …Lees verder