Jeffrey Eugenides
Mieke Lindenburg
Middlesex
Amsterdam: Prometheus, 2012
631 p.
9789044620566 (paperback)

Negen jaar na zijn succesdebuut The virgin suicides (1993 ? De zelfmoord van de meisjes, Contact, 2002), over vijf meisjes uit een welgestelde familie die allemaal binnen het jaar zelfmoord plegen, levert Jeffrey Eugenides (geb. 1960) zijn tweede roman af, de turf Middlesex (2002 ? Middlesex). Centraal staat Calliope Helen Stefanides die op haar veertiende ontdekt dat ze tweeslachtig is, een hermafrodiet. Algauw wordt zij/hij de medische mallemolen beu die haar/zijn toestand wil doorgronden en gaat zelf op zoek naar haar/zijn identiteit. Aanleiding voor een Grieks-Amerikaanse familiesage die de oude en de nieuwe wereld verbindt en de aanloop naar de grote depressie uit de jaren '30 tot de uitlopers van het Vietnamtijdperk overspant. Zo volgen we hoe historische gebeurtenissen het leven van de familie beïnvloeden. De manier waarop de verteller als een ooggetuige opgevoerd wordt, lang voor haar/zijn geboorte, herinnert aan Laurence Sterne's The life and op…Lees verder
Het lot van Calliope Helen Stefanides is onlosmakelijk verbonden met dat van haar grootouders, Desdemona en Lefty. Zij vertrekken uit hun Griekse dorp om hun verboden liefde te kunnen consumeren en emigreren, na het bloedbad dat de Turken aanrichten in Smyrna in 1922, naar Detroit. Desdemona en Lefty weten lang een beladen familiegeheim te verbergen. Maar als hun kleinkind eenmaal de puberteit heeft bereikt, moet de familie de waarheid onder ogen zien: Calliope is zowel man als vrouw door een zeldzame biologische afwijking. Calliope belandt als volwassen man onder de naam Cal uiteindelijk in Berlijn. Hij gaat daar als cultureel attaché werken en schrijft zijn familiegeschiedenis. In deze stad met twee identiteiten voelt hij zich thuis en probeert hij een gelukkige relatie op te bouwen met een vrouw. De roman is een boeiend en bijzonder relaas van drie generaties Grieks-Amerikaanse burgers. De schrijver won er in 2003 de Pulitzer Prize mee. Voor liefhebbers van Marilyn French, Siri Hus…Lees verder

Over Jeffrey Eugenides

Jeffrey Kent Eugenides (Detroit, 3 maart 1960) is een Amerikaanse Pulitzerprijs winnende schrijver. Hij is bekend dankzij zijn eerste twee boeken; The Virgin Suicides (1993) en Middlesex (2002). Eugenides schrijft ook korte verhalen en in oktober 2011 verscheen de roman, The Marriage Plot.

Boeken

• The Virgin Suicides (1993) (ISBN 0-446-67025-1)
  • Middlesex (2002) (ISBN 0-374-19969-8) - Pulitzer Prize voor fictie