Emma
Jane Austen
Emma
Amsterdam: Veen, 2005
412 p.
90-204-0219-6

Emma Woodhouse is de verwende jongste dochter van een rijke, bezorgde vader, met wie ze aan het begin van de 19e eeuw na het huwelijk van haar zuster alleen woont. Als haar geliefde gouvernante, die de plaats van haar moeder innam, ook is getrouwd, voelt zij zich alleen en gaat, gewend als zij is haar zin te krijgen, allerlei plannen bedenken o.a. om haar jonge protegé Harriet Smith aan een geschikte partner te koppelen. Door grote beoordelingsfouten leidt dit tot pijnlijke complicaties voor veel betrokkenen. Maar Emma leert er veel van en komt tot zelfinzicht. Waarna de enige man die aan haar gewaagd is om haar hand vraagt. Een van de beste romans van een van de belangrijkste Engelse romanschrijfsters (1775-1817), die door verfilmingen en tv-bewerkingen extra in de belangstelling staat. De rake, ironische manier waarop ze over relaties tussen mensen uit de gegoede middenklasse schrijft, heeft nog steeds grote zeggingskracht. Jammer is dat deze vertaling uit 1949 nogal verouderd is, w…Lees verder

Over Jane Austen

Jane Austen (Steventon, 16 december 1775 – Winchester, 18 juli 1817) was een prominente Engelse romanschrijfster van wie het werk nu deel uitmaakt van de westerse literaire canon. De vorm en dramatische inhoud van haar fictie vormen een sterk contrast met het teruggetrokken leven dat ze in werkelijkheid leidde.

Haar realisme, bijtend sociaal commentaar en haar gebruik van de vrije indirecte rede, een tot dan toe weinig gebruikte stijlfiguur, hebben ervoor gezorgd dat ze een van de meest gelezen en meest geliefde schrijvers in de Engelse literatuur is geworden.

Austen groeide op in een hecht gezin in de lagere regionen van de Engelse adel. Ze werd voornamelijk onderwezen door haar vader en oudere broers. Ook leerde ze veel door veel te lezen. De onwrikbare steun van haar familie was van cruciaal belang voor de ontwikkeling van Austen als professioneel schrijver. Austen bleef zich als schrijfster artistiek ontwik…Lees verder op Wikipedia