Een honger
Jamal Ouariachi
Amsterdam: Querido, 2016
588 p.
9789021456799 (paperback)

'Elke volwassen man is tegenwoordig verdacht'

INTERVIEW. De Nederlandse schrijver Jamal Ouariachi baseerde zijn prachtige roman Een honger op een Nobelprijswinnaar die veroordeeld werd voor pedofilie. Hoe kon een in moreel opzicht voorbeeldige man zo diep vallen, vroeg hij zich af. Wat is de som van een mensenleven?

De Amerikaanse arts en medisch onderzoeker Carleton Gajdusek (1923-2008) kreeg in 1976 de Nobelprijs voor geneeskunde omdat hij ontdekt had dat op Nieuw-Guinea de kuru-ziekte veroorzaakt werd door kannibalisme, meer bepaald door het eten van de hersenen van gestorven familieleden. Deze lugubere ontdekking bracht Gajdusek roem en faam, tot hij in 1996 beschuldigd werd van pedofilie. De man had regelmatig kinderen uit ontwikkelingslanden meegenomen naar de VS om hen daar een opleiding te laten volgen. Een van hen beweerde seksueel misbruikt te zijn. Gajdusek bekende en kreeg negentien maanden cel.

Toen Jamal Ouariachi (36) Gajdusek later ontmoette doordat zijn vriendin een bekende was van de man, raakte hij gefascineerd. Hoe kon een in moreel opzicht voorbeeldige man die vele levens had gered zo diep vallen, vroeg hij zich af. Wat is de som van een mensenleven dan? Hoe weeg je dat tegen elkaar af?

"Als je met hem praatte, had je meteen door hoe briljant hij was", zegt O…Lees verder

Hier is de wereld

Jamal Ouariachi peilt de maatschappelijke temperatuur van Nederland in zijn nieuwe roman, Een honger. Tegelijk laat hij de spierballen rollen.

Contact met je ex is zelden prettig, maar voor Aurélie Lindeboom ligt het nog ietsje lastiger. Een toevalligheid brengt haar weer in contact met Alexander Laszlo, op wie ze tien jaar eerder reddeloos verliefd was. De man die, na dertien gelukkige maanden met haar, de gevangenis in ging op beschuldiging van kindermisbruik.

Het blijft niet bij één toevallig contact. Aurélie, intussen journaliste geworden, krijgt van Laszlo het verzoek om zijn verhaal op te schrijven. Een biografie moet het worden, mét passages over pedofilie.

Een honger is geïnspireerd door het leven van D. Carleton Gajdusek. Deze arts, net als Laszlo zoon van Oost-Europese immigranten, kreeg een Nobelprijs voor zijn onderzoek naar de ziekte 'kuru'. Tijdens zijn werk in ontwikkelingslanden besloot hij enkele kinderen mee naar huis te nemen, waar ze een goede opleiding zouden genieten. In 1996 werd hij door een van die kinderen beschuldigd van seksueel misbruik; hij kreeg een celstraf.

SpiegelpaleisLees verder

Deze vuistdikke roman is de vierde na 'De vernietiging van Prosper Morèl' (2010)*, 'Vertedering' (2013)** en '25' (2013)***. Een rijke moderne roman, zonder twijfel Ouariachi’s (1978) meesterproef, waarover de pers unaniem lovend is. Door het sociale thema, de aanpak en vorm (verschillende stijlen - pastiches van bekende schrijvers - en verhaallijnen) ligt de vergelijking met 'Max Havelaar' voor de hand. Tot haar verbijstering wordt Aurélie Lindebooms geliefde, de ontwikkelingswerker Alexander Lazlo, gearresteerd voor kindermisbruik. Tien jaar later, Lindeboom is inmiddels getrouwd, moeder en werkzaam als journalist - vraagt Lazlo haar zijn biografie te schrijven. Zij stemt, ondanks haar afkeer van Laszlo’s pedofiele praktijken, toe. De persoon van Laszlo is gebaseerd is op de Nobelprijswinnaar en veroordeelde pedoseksueel Daniel Carleton Gajdusek. In feite onderzoekt Ouariachi het taboe pedofilie door het vanuit verschillende gezichtspunten en vertelperspectieven te beschrijven.

Over Jamal Ouariachi

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Justine.toms

Jamal Ouariachi (Amsterdam, 8 december 1978) is een Nederlands schrijver.

Ouariachi heeft een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader. Hij doorliep het Barlaeus Gymnasium, tot hij daar halverwege de vijfde klas van verwijderd werd. Tussen 2000 en 2008 studeerde hij psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Een tijd lang was hij werkzaam als (online) therapeut. Tegenwoordig is hij fulltime schrijver.

In augustus 2010 debuteerde Ouariachi bij uitgeverij Querido met de roman De vernietiging van Prosper Morèl. Een verhaal van zijn hand, Zopor, verscheen in de bloemlezing Agents-Provocateurs: 20 onder 35 (2011), een selectie van de origineelste jonge schrijvers van nu. Verder schreef hij verhalen, artikelen en polemieken voor onder meer nrc.next, HP/De Tijd, De Revisor en Knack. In 2013 verscheen de roman Vertedering, die werd genomineerd voor…Lees verder op Wikipedia