Isabel Allende
Spaans
La suma de los días
Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2008
383 p.
9789028422445

Dit tweede deel van Isabel Allendes autobiografie lijkt op een roman, waarin de personen rondom de schrijfster veranderd zijn in personages. Familie, vrienden, kennissen, Allende weet hun leven dusdanig te verstellen dat ze tastbaar echt maar tegelijkertijd enigszins onwerkelijk aandoen. Alledaagse figuren tref je in dit boek niet aan: óf Allendes wereld wordt inderdaad enkel bevolkt door buitenissige personages, óf ze heeft enkel die kenmerken en gebeurtenissen uit de realiteit gelicht die uitstekend in een boek passen. Gezien de aard van haar romans hebben we ongetwijfeld met het laatste van doen. Juist die mengeling van invoelbaarheid, kleine en grote problemen, liefdesperikelen, exotische ? in de ruimste zin van het woord ? aspecten en een vleugje melodrama heeft Allende immers wereldwijd een gigantisch lezerspubliek opgeleverd. In deze tijd van allerlei vormen van reality betekent een inkijkje in het persoonlijke leven van de schrijfster bij voorbaat commercieel succes.

Al…Lees verder
Het na een ernstige ziekte overlijden van dochter Paula in 1992 laat Isabel Allende (1942) nooit meer los. Vanuit de herinneringen aan haar borduurt ze in 'De som der dagen' voort op haar eigen leven sinds die tijd, met huidige man Willie, haar (klein)kinderen en dierbaren. Het werd opnieuw een familiekroniek die uitermate boeit, en waarin van alles gebeurt, thuis in Californië en ‘all over the world’, want de schrijfster komt overal ter promotie van haar (verfilmde) boeken, of bij haar zorgen rond onrecht in de wereld. Ze verweeft ook haar eigen Chileense achtergrond, zowel in politiek opzicht als in familieverband, met haar huidig Amerikaans staatsburgerschap en haar huwelijk, waarin uiteraard wel eens botsingen voorkomen, in deze (mooi vertaalde) sterk autobiografisch getinte roman. Ze verstaat, zoals ook uit haar vele andere boeken blijkt, de kunst van het vertellen zodat je je als lezer graag een kleine vierhonderd pagina’s mee laat voeren door dit boeiende verhaal. Kleine druk.

Over Isabel Allende

CC BY 2.0 - Foto van/door paal / Paal Leveraas

Isabel Allende (Lima, 2 augustus 1942) is een Chileens journaliste en schrijfster.

Isabel Allendes vader, Tomás Allende, een neef van Salvador Allende, was diplomaat. In 1945 scheidden haar ouders en keerde haar moeder terug naar Chili met haar drie kinderen. Van 1953 tot 1958 woonde zij eerst in Bolivia en vervolgens in Libanon. Zij bezocht er privéscholen, eerst een Amerikaanse, later een Engelse. In 1958 keerde zij terug naar Chili en maakte er de middelbare school af. Zij ontmoette daar haar latere echtgenoot Miguel Frías.

Van 1959 tot 1965 werkte Allende in Santiago voor de FAO, de Wereldvoedselorganisatie van de VN. In 1962 trouwde zij en het jaar erna werd haar dochter geboren. Allende verbleef geruime tijd in Europa, waar zij in Brussel en in Zwitserland woonde. In 1966 keerde ze terug naar Chili en werd haar zoon geboren.

Vanaf 1967 was Allende redactielid van het blad Paula en van 1973 …Lees verder op Wikipedia