De brief
Inge Bergh
Peter-Paul Rauwerda
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2008
29 p. : ill.
9789058384768

In deze twee boekjes staan de zevenjarige Kaat en haar twee jaar oudere broer centraal. In De brief lezen we dat Kaat vindt dat Tom meer geluk heeft dan zij: hij is sterker, slimmer en krijgt brieven. Dat wil Kaat ook, en ze neemt stiekem de brief van Tom weg. Die zoekt zich rot, en als Kaat de brief uiteindelijk teruggeeft, is hij niet blij. Dan komt mama met een brief voor Kaat. In De kist verstopt Kaat zich voor haar broer, die zoekt en zoekt, maar niet in de kist kijkt. Plots valt het deksel dicht en zit de kist op slot. Mama komt op Kaats geroep af en bevrijdt haar. Deze eenvoudige verhaaltjes worden verteld in korte zinnen, op een directe toon en soms wordt de lezer rechtstreeks aangesproken. Zo lees je aan het begin van De kist de volgende zinnen: "Dag! Kan je me zien? Hier ben ik! Ik zit diep in de kist. Ja hier! Kom. Maar wees stil. En pas op. Tom mag je niet zien." De lezer wordt dan ook meteen in het verhaal genomen en meeleven met de knorrige Kaat is n…Lees verder
Kaat (ik-figuur) is 7 jaar. Daar is niks aan. Ze wil negen zijn, net als haar broer Tom. Want Tom krijgt vaak brieven. Kaat wil ook brieven krijgen. Als Tom heel blij is met een brief van een vriendje dat hem uitnodigt te komen voetballen, pikt Kaat zijn brief. Tom is heel verdrietig. En Kaat ontdekt dat een brief die niet aan haar gericht is, helemaal niet interessant is. Ze geeft 'm terug aan Tom. Die is woest. Kaat wordt ook naar van de hele situatie. Dan wordt er een brief bezorgd, voor Kaat... Deze AVI-M3 tekst werkt op verrassend originele wijze het dilemma van een aspect uit van 'net kunnen lezen en schrijven': niemand weet nog dat ze jou al kunnen schrijven. Het verhaal wordt door Kaat verteld. Ook de illustraties zijn opvallend goed (sfeeruitbeelding, perspectief, de prachtige kleuren!). De teksten staan op de rechterbladzijden in een duidelijk schreefloos lettertype. Dit boek steekt positief uit boven het grote aanbod eerste leesboekjes. Vanaf ca. 6 jaar.

De brief

De zoektocht naar goede, degelijke boeken voor eerste lezers gaat vaak gepaard met gezucht en lichte wanhoop. Ondanks de beterschap die er de laatste jaren heerst op dit domein - denken we aan Vos en Haas of de leuke groeiboeken van Davidsfonds - laat de inhoud van dergelijke boeken toch vaak te wensen over. Uiteraard moeten kinderen technisch leren lezen, maar als je dan die boekjes bekijkt, vraag je je soms af of de auteur er één seconde bij heeft stilgestaan dat het boekje ook een boeiend onderwerp mag hebben. Sommige boeken lijken kinderen eerder het lezen te ontraden en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn. Gelukkig zijn er ook auteurs die het wel begrepen hebben, zoals Inge Bergh met 'De brief'. Dit boek brengt het verhaal van Kaat en haar oudere broer Tom. Kaat is een beetje jaloers op haar broer, omdat hij geregeld post krijgt en zij nooit. Op een mooie dag besluit ze dan ook een brief voor hem weg te moffelen, zodat ze eindelijk zelf een brief heeft, ook al is die niet aa…Lees verder

Over Inge Bergh

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Inge Bergh

Inge Bergh (Blankenberge, 18 maart 1974) is een Belgisch schrijfster van kinderboeken.

Leven

Tijdens haar studie moderne talen ontdekte Bergh haar voorliefde voor geschiedenis en literatuur. Daarna startte ze een opleiding Vertaler-Tolk (Engels-Russisch), maar stopte vroegtijdig. In 1996 trok ze voor een jaar naar Engeland om te werken als gastvrouw in een hotel.

Bergh begint haar schrijfcarrière als hobby op haar 16e jaar. Ze schrijft een dagboek over een dramatische periode in haar leven. Dat dagboek ligt aan de basis van haar debuut in 1997, de jeugdroman Vertel het aan niemand, die goed ontvangen wordt. Ze haalt inspiratie voor haar boeken uit verschillende maatschappelijke thema’s, haar eigen leefwereld en andere kunsten. Haar werk heeft een grote variatie in genre en ze schrijft voor verschillende leeftijden. Van het prentenboek Spoken bestaan niet, met illustraties van …Lees verder op Wikipedia