Hugo Claus
Amsterdam: De Bezige Bij, 2003
63, XIII p.
Aantekening
Facsimile-editie
90-234-1080-7

Vijftig jaar geleden, in 1953, schreef de jonge Hugo Claus met De Oostakkerse gedichten een van de belangrijkste bundels uit de 20e eeuw, hooguit vergelijkbaar met de Bezette Stad van Paul van Ostaijen. Met deze gedichten ontpopte Claus zich definitief als de belangrijkste woordvoerder van de zgn. Vijftigers in Vlaanderen. Nu, vijf decennia later, hebben deze gedichten nog steeds niets van hun vitaliteit en hun enorme woordkracht verloren. In een gebalde, sterk beeldrijke taal weet Claus hier een eigen wereld op te roepen waarin de seksuele kracht van man en vrouw ingebed wordt in een mythisch universum, vol symbolen en aloude verhalen. Vanaf het eerste gedicht raakt de lezer nog steeds in de ban van die magie, en de vaststelling van onderzoekers dat deze gedichten in feite gebaseerd zijn op een grondige verwerking van de vegetatiemythen en van de lectuur van andere teksten heeft die ervaring in werkelijkheid nooit overwonnen. De Oostakkerse gedichten blijven één …Lees verder
Vijftig jaar geleden verschenen 'De Oostakkerse gedichten' van Hugo Claus voor het eerst onder de titel 'Nota's voor een Oostakkerse cantate' in het tijdschrift Tijd en Mens. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft de uitgever een facsimile-editie laten vervaardigen van de eerste druk, de boekuitgave van 1955, met een omslag naar ontwerp van de auteur. Er is gebruikgemaakt van Claus' persoonlijke exemplaar, met aantekeningen in pen en potlood, die betrekking hebben op de verwijzingen in de tekst. Zo noteert hij bij 'de zoon van Los': Blake, en bij 'wolvin en leeuw': V.d. Woestijne. Ergens anders blijken vijf versregels te doelen op 'de verlaten steden in de woestijn in Cowboyfilms'. Veel commentaar levert het woord 'dauwworm' op: 'naar een afzichtelijk plaatje in een vitrine van een boekhandel voor medische studenten'. De woorden 'en wat ik van de liefde weet' zijn ontleend aan: Koos Schuur. Verder nog verwijzingen naar: Victor Hugo, Vergilius, Verschaeve, een oud Egyptisch gedicht en …Lees verder

Over Hugo Claus

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Bogaerts / Anefo

Hugo Maurice Julien Claus (Brugge, 5 april 1929 – Antwerpen, 19 maart 2008) was een Vlaams dichter, schrijver, kunstschilder en filmmaker. Hij was de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In de loop van zijn lange carrière schreef Claus duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en diverse romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is.

Algemeen

Het werk van Claus is divers van karakter. De auteur mengt het tragische, verhevene, klassieke met het banale, burleske en obscene. Terugkerende thema's zijn: de liefde voor de moeder, de haat tegen de (afwezige) vader, seksualiteit, het schuldgevoel door het katholieke geloof en Vlaanderen in en na de oorlog.

Claus publiceerde onder het pseudoniem Dorothea van Male de roman Schola nostra (1971). Hij gebruikte ook de pseudoniemen hugo c. van astene, Anatole Ghekiere, Jan Hyoens, Thea…Lees verder op Wikipedia