M.A. Schwartz
Klassiek Grieks (tot 1453)
Ilias en Odysseia
Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2018
680 p.
9789025304164 (paperback)

Uitgeverij Athenaeum houdt van M.A. Schwarz' Homerusvertaling en dat is de laatste jaren duidelijk geworden. Vier jaar na de stijlvolle jubileumuitgave, die nog steeds verkrijgbaar is, zijn de twee homerische epen alweer van een nieuw paperbackjasje voorzien. De Ilias en de Odyssee zijn ook afzonderlijk verschenen in de degelijke 'Salamander Klassiek'-pocketreeks. Nu uitgeverij Arbeiderspers de al even prestigieuze vertaling van H.J. de Roy van Zuydewijn wat laat doodbloeden, lijkt Schwarz meer dan ooit de logische keuze voor wie Homerus wil gaan lezen.

De verhalen zijn bekend. De Ilias vertelt 51 dagen uit het laatste jaar van de Trojaanse oorlog, de tijd tussen de ruzie om een meisje en de begrafenis van Hektor, vijand bij uitstek. De Odyssee is het kaderverhaal waarin de Griek Odysseus vertelt over zijn reis naar huis na de oorlog. Tijdloze verhalen door hun thema's: wrok en misnoegdheid in het eerste, listige intelligentie en trouw in het tweede …Lees verder
Verzorgde, inhoudelijk ongewijzigde herdruk van de bundeling van de bekende Homerus-vertalingen van Schwartz. Na een korte inleiding worden de Ilias (de verovering van Troje) en de Odyssee (de zwerftochten van Odysseus) volledig vertaald. De epische poëzie van Homerus (8ste eeuw v. Chr.) is omgezet in vlot leesbaar en mooi Nederlands proza. Bovendien is de vertaler erin geslaagd dicht bij de originele tekst te blijven, zodat ook de lezer die de Griekse tekst nooit gelezen heeft, een zeer goede indruk van de sfeer van dit grootse Griekse heldendicht krijgt. Kleine druk.

Over Homerus

Homerus, ook wel Homeros (Oudgrieks: Ὅμηρος, Hómēros), was een Griekse dichter en zanger die leefde van ca. 800 v.Chr. – ca. 750 v.Chr. Hij vervaardigde epische gedichten, waarin hij een groot aantal overgeleverde heldensagen, godenverhalen en mythische vertellingen uit zijn cultuur verwerkte. Twee epische gedichten, de Ilias en de Odyssee, de oudst bekende en bewaard gebleven literaire werken van de Griekse letterkunde, worden aan hem toegeschreven. Hier bestaat echter al lange tijd grote onzekerheid over. Het wordt zelfs betwist dat beide werken door één auteur zijn vervaardigd.

Over zijn geboorteplaats zijn de geleerden het oneens. Sommigen zeggen Smyrna, anderen het eiland Chios. Zijn naam werd reeds in de oudheid uitgelegd als een afleiding van "ὁ μὴ ὁρῶν", "de niet ziende", met andere woorden: zijn naam was een aanduiding dat hij blind was. Som…Lees verder op Wikipedia