Een vroege zomer / Hilde Vandermeeren ; met tek. van Wout Olaerts
Hilde Vandermeeren 1970-
Wout Olaerts
Leuven: Davidsfonds, 2001
110 p. : ill.
90-6565-982-X

Olaf is bijna twaalf wanneer zijn moeder zwanger wordt. Hij vindt het maar niets, want hij ziet zijn droom, een eigen muziekkamer en het beloofde drumstel, de mist in gaan. Wanneer zijn broertje twee maanden te vroeg geboren wordt, slaat met de spanning en angst de wroeging over zijn zwarte gedachten toe. Hij gaat zelfs op de vuist met klasgenoot Renaud, die hem met zijn moeder en broertje pest. Bij het blinde meisje Fiene vindt hij een luisterend oor en van de vreemde meneer Wimmel leert hij over de frustraties van mensen die anders zijn.

Het verhaal bevat veel draden en aanzetten, het is herkenbaar, maar nooit verrassend. Alle problemen worden nauwgezet geduid en opgelost, zowel het pestgedrag van Renaud als de nieuwe lokatie voor Olafs drumstel. Hoewel ikpersoon Olaf een aankomende puber is en behoorlijk de pest in heeft, is hij nooit echt opstandig. Het taalgebruik is sober, maar met weinig pit voor een balende jongen van twaalf. De beschouwende auteur is nog te sterk voel…Lees verder
Olaf is bijna twaalf en droomt van een drumstel. De kamer die daarvoor bestemd was, zal echter voor de baby ingericht worden, want er zal een zusje of broertje geboren worden. Hij vindt het allemaal niet leuk. Maar als de baby veel te vroeg geboren wordt, blijkt hij toch voorzichtig wel van zijn broertje te houden. Voor zijn drumstel wordt ook een oplossing gevonden. Zonder veel nadruk wordt wat informatie gegeven over te vroeg geboren baby's en de emoties van (bijna)pubers bij een gezinsuitbreiding. Ruime druk. Enkele artistieke zwart-witillustraties die weinig toevoegen aan het verhaal. Voor kinderen vanaf ca. 10 jaar.

Over Hilde Vandermeeren

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Patrick Rosselle

Hilde Vandermeeren (Waregem, 25 september 1970) studeerde psychologie en is de meest bekroonde Vlaamse thrillerschrijfster.

Vandermeeren studeerde psychologie aan de KU Leuven en gaf jarenlang les in het secundair onderwijs. Sinds 2001 publiceerde ze bijna vijftig kinder- en jeugdboeken. Vele daarvan werden vertaald. Ze won diverse literaire prijzen, waaronder een Zilveren Griffel, twee Vlag en Wimpels, een Boekenwelp, een White Raven en de Hercule Poirotprijs.

In 2013 verscheen Als alles duister wordt bij de Nederlandse uitgeverij Q (Singel Uitgeverijen). Ze won daarmee de Knack Hercule Poirot Publieksprijs 2013 en stond op de longlist van de Diamanten Kogel 2013. Daarna verschenen haar thrillers De toeschouwers (2014), Stille grond (2015) en Scorpio (2016). Stille grond haalde de shortlist Gouden Strop 2016, de jaarlijkse prijs voor het beste spannende Nederlandstalige boek…Lees verder op Wikipedia