Romans
Dingetje
Herman Koch
Amsterdam: Meulenhoff, 2001
157 p.
90-290-7019-6

Dingetje is de naam van het (vrouwelijke) personage waar het in dit boek van Herman Koch allemaal om draait. Dingetje is het prototype van wat we de hedendaagse ecologisch bewuste burger zouden kunnen noemen: ze sorteert en recycleert, koopt economisch verantwoord speelgoed voor haar zoontje en is activiste bij een groene beweging die door Koch consequent "Facistisch Milieu" wordt genoemd. Aan de hand van dit vrij doordeweekse personage geeft Koch zijn eigenzinnige kijk op de Nederlandse samenleving van vandaag: Dingetjes kijk op het leven blijkt meestal nogal typisch te zijn en legt de contradicties en paradoxen van het menselijk bestaan in het Westen bloot. In de verzameling korte columns die in dit boek verzameld werden, veegt Koch o.a. de vloer aan met het zelfbewuste beeld dat de Nederlander van zichzelf heeft: de Nederlander zou anti-racistisch, tolerant, ecologisch bewust zijn; hij zou meer dan burgers van andere landen (lees: België?) zijn burgerplicht ernstig nemen, enz. Koc…Lees verder
Dingetje, zo komen wij in de loop van deze verhalen te weten, zou in 1974 de nieuwe Monique van de Ven hebben kunnen worden als Monique van de Ven er al niet geweest was. Ze is een idealistische vrouw van rond de veertig met een zoontje en, zat ze vroeger in het bestuur van de Vereniging Ten Koste Van Andere Culturen, tegenwoordig werkt ze bij Fascistisch Milieu waar ze zich rot werkt om de norm van 9% aantoonbaar fascisme te halen om het voortbestaan van de organisatie veilig te stellen. Vroeger reisden Herman en Dingetje samen in een gele 2CV naar Parijs, nu gaan ze naar de Omstreden Voorstelling, naar sneak previews en naar de uitreiking van de Laatste Loekies. Er valt weer veel te grinniken in deze nieuwe satirische verhalenbundel van Koch. Dingetje is een prachtige nieuwe Jiskefetse creatie die schrijver/columnist/televisiemaker Koch (1953) weer ruim in de gelegenheid stelt om vele hedendaagse verschijnselen en gebeurtenissen op de hak te nemen, waarbij ook vertrouwde thema's als…Lees verder

Over Herman Koch

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Herman Huibert Koch (Arnhem, 5 september 1953) is een Nederlandse televisie- en radiomaker, acteur en schrijver. De verhalenbundel Hansaplast voor een opstandige publiceerde hij onder het pseudoniem Menno Voorhof. Als acteur is Koch vooral bekend van de televisieserie Jiskefet.

Koch werd geboren in Arnhem en verhuisde met zijn ouders op zijn tweede naar Amsterdam-Zuid. Zijn middelbare school begon hij op het Montessori Lyceum, en hij werd aldaar wegens wangedrag verwijderd. Later studeerde hij een aantal maanden Russisch en werkte een jaar op een boerderij in Finland.

Hij is bekend als televisiemaker en acteur in de televisieserie Jiskefet, schrijver van romans en korte verhalen, en is columnist voor onder andere de Volkskrant. In de jaren 80 maakte hij sketches en parodieën voor het radioprogramma Borát, die hijzelf in een interview in NRC Handelsblad omschreef als 'int…Lees verder op Wikipedia