Het losgeld
Helen Vreeswijk
Antwerpen: Standaard, 2002
126 p.
90-76-90061-2

De titel met als toevoeging 'Misdaadverhaal' laat niets aan de verbeelding over, het verhaal is wat er staat.

De heel gewone Marloes krijgt een ongewone opdracht: kort nadat ze de gehandicapte jongen Daan leerde kennen wordt hij ontvoerd. Daan is een zoon van superrijke ouders, maar toch beschikt hij niet over een rolstoel die hij zelf kan besturen. Wellicht zag de ontvoerder Marloes vaak in de buurt van Daans thuis en hij eist dat zij het losgeld op een afgesproken plaats brengt, maar daardoor wordt ze zelf ook slachtoffer. Toch is het Marloes die Daan en zichzelf in veiligheid brengt en de politie op het juiste spoor van de ontvoerders zet: Daans ouders. Ze doet dit niet met speciale kunstjes, maar door de kracht van eigen denken en handelen. Om Marloes de rol van heldin te laten spelen, beknibbelt de schrijfster storend veel op het gebied van geloofwaardigheid. Ook jonge lezers zullen daarbij soms bedenkingen hebben. Wel wordt de spanning goed opgevoerd zodat de ontknoping v…Lees verder
Marloes' moeder is overleden en haar vader heeft het altijd druk. Hij is een vreemde vader, een uitvinder die op een boot woont. Marloes sluit vriendschap met Daan, een schuchtere, invalide jongen die van zijn (steenrijke) ouders geen contact mag hebben met andere kinderen. Een verhaal over relaties met een spannende plot rond een ontvoering. Het verhaal doet zo nu en dan wat ouderwets aan; het is met enige warmte geschreven maar zwart-wit in de verhoudingen. Het eenvoudige taalgebruik is verzorgd. Het eind is wat snel afgewikkeld en had, zeker gezien de ontknoping, wat meer aandacht mogen hebben. Geen illustraties, wel een veelzeggende kleurenfoto van een lege rolstoel in een bos, met stapels bankbiljetten op de voorgrond. De auteur werkt bij de politie. Vanaf ca. 10 jaar.

Over Helen Vreeswijk

Helen Vreeswijk (Den Haag, 1 maart 1961 – Kerk-Avezaath, 31 oktober 2016) was een Nederlands jeugdauteur.

Vroeger had Vreeswijk het door dyslexie moeilijk op school. Ze begon met het schrijven van eigen verhalen en besloot dat ze later schrijfster of politieagente wilde worden.

Ze ging werken bij de politie en was betrokken bij bekende onderzoeken zoals de ontvoering van Toos van der Valk, de ontvoering en moord op Gerrit Jan Heijn, de Makro-afpersingszaak en de moord op de schrijver Paul Harland. Ook kwam ze regelmatig in contact met daders en slachtoffers van gedwongen prostitutie. Op 1 januari 2010 stopte ze met het politiewerk.

Haar ervaringen bij de recherche heeft de auteur gebruikt voor verhalen waarin misdaden tegen en door jonge volwassenen een grote rol spelen. De boeken zijn voor jongeren geschreven en gebaseerd op criminele gedragingen zoals ontvoeringen, jeugdbendes, sektes, loverboys, stalke…Lees verder op Wikipedia