NRC, boeken
Sexdagboek
Heleen Van Royen
Amsterdam: Lebowski Publishers, 2018
269 p.
9789048838677 (paperback)

Dagboeknotities van een ruim vijftigjarige vrouw over haar seksleven met een twintig jaar jongere man. Gedurende een jaar hield de schrijfster bij hoe viriel haar partner haar driften weet te bevredigen. Het boek wordt nu en dan voorzien van haar overpeinzingen over de noodzaak van het boek en ter afwisseling is ook een aantal oudere verhalen met een sterk erotisch karakter opgenomen. De schrijfster kent een gezond seksleven en wil daar graag over verhalen, waardoor ze de indruk wekt een vrouwelijk equivalent van de oversekste man te zijn. De teksten zijn voornamelijk beschrijvend van karakter en verschillen niet zo veel van andere dagelijkse activiteiten in en om het huis. Het omslag oogt sfeervol en prettig ingetogen. Heleen van Royen heeft veel spraakmakende boeken geschreven en dit seksdagboek zal daar niet voor onder doen.

Een gewoon seksleven

Het is niet moeilijk om Heleen van Royens 'Sexdagboek' af te kraken, maar toch is het een leuk en nuttig boek

Schrijfster Heleen van Royen (53) hield een jaar lang een seksdagboek bij. Dat deed ze omdat 'seks met je vaste partner een taboe is': slaapkamergeluk én -verdriet blijven meestal onbesproken. En Van Royen is dol op taboes, weten we al van 'Stout', haar boek met lingerieontwerpster Marlies Dekkers. En van de 'tamponselfie' die zij vier jaar geleden exposeerde in het Letterkundig Museum.

Haar nieuwste project is een soort antropologisch onderzoek naar haar eigen seksleven met vriend Bart Meeldijk (31). Ze noteerde waar, wanneer en hoe zij het met elkaar deden, soms in louter steekwoorden: "Ochtend. Bart van achteren, ik bloot. Aan mijn borsten, vingeren. Neuken. Aan de deur gebeld. Op mijn rug op bed - Bart zet staande spiegel erbij. Bijna tegelijk klaarkomen, Bart iets eerder, vibo erbij, Bart blijft doorneuken. Orgasme."

Het is niet moeilijk om Van Royens 'Sexdagboek' (seks klinkt sexier met een x volgens haar) te kraken. Dat hebben verschillende critici ook a…Lees verder