Haruki Murakami
Japans
Afuta daku
Amsterdam: Atlas, 2006
217 p.
90-450-1325-8

Hall & Oates' 'I can't go for that' in de steeds dieper wordende duisternis, 'Sophisticated Lady' van Duke Ellington in een nachtelijke taverne, 'Five spot after dark' van Curtis Fuller die Takahashi liet kennismaken met de trombone -- in de nieuwste van Japans sterschrijver Haruki Murakami lopen muziek, toeval (of is het noodlot?), katten en mysterie als naar traditie dwars door elkaar. After dark vertelt over de nachtelijke ontmoetingen tussen Mari, lezend in een café, Takahashi, spelend in een bandje in de kelder van een appartementsgebouw, Korogi (Japans voor 'krekel' omdat ze haar echte naam niet wil geven) en een Chinese prostituee. Er is ook Eri, het zusje van Mari, die al twee maanden in een diepe slaap verkeert en die we van op een afstand gadeslaan. Een klok die steeds een later uur aangeeft aan het begin van elk nieuw hoofdstuk toont het onvermijdelijke verstrijken van de tijd. Nu en dan lijken de figuren in elkaar over te lopen, maar hoe dat precies gebeurt, wordt d…Lees verder
Vervreemding is een terugkerend motief in het werk van de prominente Japanse auteur Murakami (1949) en het centrale thema in deze roman die speelt in een nachtelijke Japanse grootstad. Mari, een meisje van 19, brengt de nacht lezend in de kroeg door. Daar ontmoet ze de trombone spelende student Takahashi die ook Mari’s beeldschone zus Eri kent. Deze Eri wordt in haar slaap gadegeslagen door een sinistere figuur. De lijnen van Mari en Takahashi kruisen die van een gevechtskampioene, nu receptioniste in een lovehotel, die van een daar aangerande prostituee, die van een gangster op een motor en die van een computerspecialist met sadistische trekken. Steeds indringender kruisen verhaal- en levenslijnen tot de schone slaapster ontwaakt. Opnieuw een vernuftig gecomponeerd verhaal dat speelt op het grensgebied tussen droom en werkelijkheid, waarin de figuren dreigen te verzinken in parallelle werelden. Een boeiende roman, geschreven in een droge, onderkoelde filmische stijl, niet wars van ab…Lees verder

Over Haruki Murakami

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Galoren.com

Haruki Murakami (村上春樹, Murakami Haruki; Kioto, 12 januari 1949) is een Japanse schrijver en vertaler.

Hij werd geboren in Kioto en groeide op in Kobe. Zijn vader was de zoon van een boeddhistische priester. Zijn moeder was de dochter van een koopman uit Osaka. Beiden gaven les in Japanse literatuur. Murakami was echter altijd meer geïnteresseerd in de Amerikaanse literatuur, waardoor hij zich een westerse schrijfstijl eigen maakte, waarmee hij zich onderscheidde van zijn Japanse tijdgenoten.

Murakami kreeg een opleiding toneel aan de Waseda-universiteit in Tokio. Daar ontmoette hij zijn latere vrouw Yoko. Zijn eerste baan was in een platenzaak. Na zijn studie opende hij in Tokio samen met zijn vrouw een jazzbar, "Peter Cat" (1974-1981). Deze zaak leidde hij van 1974 tot 1982. Dit verklaart waarom veel van zijn boeken en met name Dans, dans, dans een muzikaal thema hebben. Dans, dans, dans is…Lees verder op Wikipedia