De klok van IJsland / Halldor Laxness
Halldór Kiljan Laxness
Islandsklukkan
Breda: De Geus, 2005
507 p.
90-445-0587-4

Als meesterwerk van de IJslandse Nobelprijswinnaar (1955) Halldor Laxness wordt meestal Onafhankelijke mensen aangehaald, maar ik schat de trilogie De klok van IJsland even hoog in. In geen ander werk heeft hij op zo verregaande wijze ironie en tragedie met elkaar verweven. Het eerste deel van de trilogie is een schelmenroman, maar de andere twee delen verheffen de intrige tot een historische tragedie over het lot en de eer van IJsland, met niettemin nog steeds tal van ironische passages. Het resultaat is de vreemdste nationalistische roman die ik ken.

Het verhaal, gebaseerd op werkelijke figuren en gebeurtenissen, speelt zich af rond de wisseling tussen de 17e en de 18e eeuw, het absolute dieptepunt in de geschiedenis van IJsland, toen het land als Deense kolonie leed onder draconische handelswetten, honger en epidemieën. Symbool voor deze miserabele toestand staat de boer Jon Hreggvidszoon, een rauwelaar die sympathiek overkomt omwille van zijn uitgekookte gedra…Lees verder
Met deze nieuwe geslaagde vertaling van een saga van deze IJslandse schrijver (1902-1998) is opnieuw bewezen dat de enige IJslandse winnaar van de Nobelprijs voor literatuur fascinerend actueel is gebleven. De in een door directheid gekenmerkte sagastijl geschreven roman ontstond tussen 1943 en 1946 in een tijd waarin IJsland zich losmaakte van eeuwenlange Deense overheersing en ervoor de Amerikaanse inruilde. In de 17e eeuw was de Deense koning van plan om IJsland te ontvolken en het eiland aan Duitsland te verkopen: drie (historische) hoofdpersonen bepalen (elk in hun eigen ´boek´) het verhaal. De eenvoudige boer Jon Hreggvidzoon wordt ter dood veroordeeld in een monsterproces, maar wordt bevrijd door de bloedmooie Snæfrid. En dan is er Arnas Arnæus, de onvermoeibare verzamelaar van IJslandse manuscripten. Jon weet via Nederland Denemarken te bereiken om zijn zaak aldaar te bepleiten en zich te rehabiliteren en wordt tot symbool van de lijdende IJslandse bevolking. Een roman om te l…Lees verder