Een saai dorp wordt opgeschrikt door een vreselijk onweer met griezelige gevolgen. Vanaf ca. 10 jaar.
Kadavergedaver
Guy Didelez
Waasmunster: Abimo, 2003
103 p.
90-59320-65-4

Een aantrekkelijke cover en een uitnodigende flaptekst zetten aan om dit boek te lezen. Het verhaal begint met een situering; donder en bliksem op een kerkhof. Het ideale begin voor een griezelverhaal.

Eén voor één worden zowel de verschillende personages als de verschillende locaties naar voren gebracht. Eerst zijn er de skeletten, of de familie Graf-Zerk, die op het kerkhof wonen, daarnaast ontmoeten we Boris en Joris in de tuin van het kasteel. Ondertussen zitten er ook heel wat klanten in Café Plezante Hoek en maken de ouders op het kasteel zich klaar om te vertrekken. Oma zal op Lara en Maarten passen. We krijgen ook een beeld van wat zich op het politiekantoor afspeelt. Agent Albert moet uitvoeren wat zijn overste hem opdraagt, ook al heeft hij last van darmkrampen.

Het verhaal is als een scenario opgebouwd: de titel van elk hoofdstuk geeft de plaats- en de tijdsaanduiding. Een aantal zaken verlopen gelijktijdig en daarom zijn deze verwijzingen zeker niet overbodig…Lees verder
Deel uit de serie Bibberboeken. Het kleine dorpje Nederoverachteronderbeek is een erg saai dorp, waar nooit veel gebeurt. Maar tijdens een vreselijk onweer begint het dorp te schudden op zijn grondvesten en spelen skeletten een belangrijke rol. Een spannend verhaal met veel onzinnige dingen, waarvan je moet houden bij griezelverhalen: pratende skeletten, botjes op het kerkhof met veel modder en slijm en kerkklokken om middernacht. Veel (afwijkende) spreektaal met uitdrukkingen als 'okidoki' het verhaal versieren. Dertig korte hoofdstukken, waarvan er 27 hoofdstukken zich tussen 19.00 uur en 20.00 uur afspelen. Er zijn geen illustraties, behalve aan het einde van het verhaal een foto van doodshoofden en een zeer aantrekkelijke, griezelige illustratie op de voorkant. Een aardig verhaal voor kinderen vanaf 10 jaar die houden van griezelverhalen.

Over Guy Didelez

CC BY 3.0 - Foto van/door PieterDP

Guy Didelez (Merksem, 23 juni 1952) is een Vlaams schrijver van jeugdverhalen, toneel en scenario's. Hij is ook actief lid van toneeluitgeverij De Scriptomanen. Didelez werkte onder anderen samen met de schrijver Frank Pollet.

Didelez werd leraar Nederlands om veel met taal bezig te kunnen zijn. Tijdens zijn legerdienst schreef hij een boek dat uitgeverij Heideland-Orbis jaren later uitgaf: verhalenbundel Moordende verhalen. Zijn goede en vooral minder goede ervaringen met uitgeverijen bundelde Didelez later in het Swartenbroekx uitgeverijen. Van het schrijven voor volwassenen had Didelez even genoeg. Op aanraden van zijn jeugdvriend en collega-schrijver Patrick Bernauw begon hij jeugdboeken, toneel, hoorspelen en scenario's te schrijven. In 1988 werd zijn jeugdboek Raspoetin bekroond met Trofee van de Grote Jury voor het beste Vlaamse misdaadverhaal.

Met het collectief Plot…Lees verder op Wikipedia