Wanneer een 17-jarige jongen zijn vriend helpt een grap uit te halen met enkele andere jongens, loopt dit vreselijk uit de hand.
De grap
Gerrit Janssens 1975-
Averbode: Averbode, 2002
67 p.
90-317-1868-8

Dit boek behoort tot de negen speciale verhalen van de Fahrenheitreeks, uitgegeven door Averbode. De dunne boekjes ogen als een reeks Engelse simplified readers. De eigentijdse covers trekken de aandacht, maar de titels voorspellen weinig inhoudelijke verrassingen.

Gerrit Janssens debuteert met De grap. Het grondthema is communicatie of het gebrek er aan. Sim laat zich blindelings door zijn stoere vriend Beer overhalen om enkele gehate motorcrossers een gemene streek te leveren. Door gebrek aan praten -- zowel tussen de twee vrienden als tussen Sim en zijn vader -- loopt een en ander uit de hand. Van meet af is het duidelijk dat taal voor Janssens belangrijk is. Hij belichtte het thema niet alleen van uit een interessante invalshoek, maar probeerde via taal ook de juiste sfeer neer te zetten. De adem van Moeyaert is voelbaar. Toch blijft zijn verhaal te zwaar, precies wegens te weinig verwoorde gedachten en te veel ingehouden en kort aangebonden zinnen. Een beter ui…Lees verder
Sim, een jongen van een jaar of 17, vertelt over de week die begon met het uithalen van een spannende grap samen met een goede vriend. Beer heeft hem gevraagd het te doen, maar waarom eigenlijk? Als gaande de week alles uit de hand loopt, blijkt Sim meer aan zijn vader te hebben dan hij had gedacht. In het boek komen thema’s als vriendschap, communicatie en je laten beïnvloeden op een subtiele manier toch helder aan de orde. Hierdoor zou het als ingang tot een gesprek met jongeren gebruikt kunnen worden. Een spannend geschreven verhaal in de eerste persoon, waardoor we bovenop Sims huid zitten en de gebeurtenissen van heel dichtbij meemaken. Het taalgebruik is heel toegankelijk, met vrij korte zinnen en een doeltreffende woordkeuze die de directe lijn tussen lezer en personage/gebeurtenis versterkt, en de hardheid van Sims werkelijkheid goed laat zien. Eenvoudige uitgave met zachte kaft. Een snel te lezen boek met een verhaal dat herkenbaar is voor veel jongeren vanaf ca. 14 jaar. Poc…Lees verder