Politici en wetenschappers klonen mensen om een beter ras te kunnen maken, maar dan vlucht een van de klonen en komt terecht in de mensenwereld.
Proces der schande
Geert Libeer
Westerlo: Kramat, 2007
192 p.
9789075212877

In dit debuut, schildert Geert Libeer een toekomstige wereld waar ogenschijnlijk peis en vree heerst. Oorlog is afgeschaft. Het volk is tevreden en is er zich schijnbaar niet van bewust dat het met ijzeren hand geregeerd wordt. De gezondheidszorg is uitstekend, de mensen leven lang en als er al problemen zijn met de gezondheid zijn er orgaantransplantatie, die op punt staan en geen probleem meer vormen. Een zwak punt daarin is de beschikbaarheid van donororganen. Maar ook daarvoor werd een oplossing uitgedokterd: misdadigers krijgen als straf het afstaan van een of meer organen., met andere woorden: er is geen doodstraf meer, maar hart en longen moeten bv. wel worden afgestaan ter donatie, en dat heeft uiteraard wel de dood van de gestrafte tot gevolg. Een tweede oplossing is het kweken van menselijke klonen, die ? als ze eenmaal volgroeid en van goede kwaliteit zijn als "Uitverkorenen" letterlijk geslacht worden om dan in stukken gesneden te worden die bruikbaar zijn voor transplanta…Lees verder
Ben maakt deel uit van een experimentele wereld waar perfecte, maar gevoelloze mensen gekweekt worden tot klonen en misdadigers worden gestraft met het verlies van een of meer organen. Heel toevallig ziet hij op zijn vlucht naar de 'echte' wereld de schandalige praktijken waarvan de nieuwe orde zich bedient. Als opgejaagde wordt hij zelfstandiger, ontdekt de liefde maar belandt uiteindelijk toch in handen van de terroriserende overheid. Zijn vriendin, in tegenstelling tot hemzelf een echte mens, wordt ook vastgehouden? Haar zwangerschap wordt een hot politiek item. Nogal rechtlijnige debuutroman van een Vlaamse auteur over een toekomt die niet onmogelijk lijkt. De bedoeling van de schrijver is ongetwijfeld nobel, ethisch moreel en maatschappelijk verantwoord maar bij die goede bedoelingen blijft het. Noch stilistisch noch thematisch brengt dit boek een meerwaarde in de Nederlandstalige thriller/sf-wereld. Paperback met normale druk.

Over Geert Libeer

Geert Libeer (Roeselare, 1961) is een Belgisch schrijver.

In 2007 verscheen zijn debuutroman Proces der schande, een sci-fi-thriller die het verhaal vertelt van hoofdpersoon Ben, die uitvindt dat hij een kloon is en leeft in een schijnwereld waarin politici en wetenschappers mensen klonen in een poging om tot een beter ras te komen. Het boek verscheen in de Première-reeks van uitgeverij Kramat, die onder die naam ieder jaar een zestal debuten van Vlaamse schrijftalenten in verschillende genres publiceert.