Gabriel García Márquez
Spaans
Vivir para contarla
Amsterdam: Meulenhoff, 2003
571 p. : ill.
90-290-7257-1 90-290-7268-7

Als je 75 geworden bent, een dertigtal romans op je naam hebt staan die de wereld rond zijn gegaan en die mede daardoor de Latijns-Amerikaanse literatuur een nieuw gezicht hebben gegeven, is de tijd gegund voor een genoeglijk zelfportret. In Leven om het te vertellen penseelt Gabriel García Márquez zijn kleurrijke jeugdjaren en de hachelijke opgang naar zijn schrijversdroom.

De moeizame weg naar het schrijverschap

gabriel garcía márquez : leven om het te vertellen

Eerst was er de debuutroman Afval en dorre bladeren, die laat in de jaren '50 en na een hortende beginfase zijn weg vond naar een uitgever. In de daaropvolgende decennia tot de jaren '90 verschenen andere wervelende romans zoals Honderd jaar eenzaamheid, De herfst van de patriarch, Liefde in tijden van cholera, De generaal in zijn labyrint, om er maar enkele op de voorgrond te plaatsen. Tussendoor, in 1982, de Nobelprijs voor Literatuur. Een f…Lees verder
Toen Gabriel García Márquez (Colombia, 1927), winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur 1982, in 1999 hoorde dat hij lymfklierkanker had, sloot hij zich op in zijn werkkamer en zette zich aan het schrijven als nooit tevoren. Het resultaat is dit monumentale boek, het eerste deel van zijn memoires, waarin 'Gabo' vertelt over zijn jeugd, zijn familie, zijn land, de vele vrouwen in zijn leven en zijn jaren als journalist en beginnend schrijver tot 1955, het jaar waarin hij naar Europa afreisde. De oudste uit een groot gezin uit een klein Colombiaans stadje, ging hij rechten studeren, maar verruilde die studie al gauw voor de journalistiek. Het motto dat hij deze boeiende autobiografie meegaf, maakt duidelijk hoe je deze memoires dient te lezen: 'Het leven is niet het leven dat je hebt geleefd, maar dat je je herinnert en hoe je het je herinnert om het te vertellen'. Wat waar is en wat aangepast is omdat het een beter verhaal oplevert, zal wel nooit helemaal duidelijk worden. Een heerlij…Lees verder

Over Gabriel García Márquez

Gabriel García Márquez (Aracataca, 6 maart 1927 – Mexico-Stad, 17 april 2014), ook Gabo genoemd, was een Colombiaans schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur. Hij was tevens publicist, journalist en politiek activist. García Márquez werd gezien als het gezicht en belangrijkste exponent van het magisch realisme, hoewel zijn schrijfstijl daar niet helemaal in valt te plaatsen.

Gabriel García Márquez werd op 6 maart 1927 in de Colombiaanse kustplaats Aracataca geboren. Hij is de zoon van Gabriel Eligio García en Luisa Santiaga Márquez Iguarán, dochter van kolonel Nicolás Márquez en Tranquilina Iguarán, waar de jonge Gabriel opgroeide nadat zijn ouders naar Riohacha verhuisden.

In 1936 overleed kolonel Nicolás Márquez, wat voor Gabriel de reden was om voor zijn opleiding naar Barranquilla te verhuizen. Hij volgde vanaf 1940 het voortgezet onderwijs in de Colegio San José, en behaalde in…Lees verder op Wikipedia