Bijgeloof
Gezellig op het kerkhof !
Frank Pollet
Waasmunster: Abimo, 2002
108 p.
90-59320-54-9

De donkere kaft, die het griezelige, het geheimzinnige laat vermoeden, omsluit ook een spannend verhaal met een opvallende, uiterlijke structuur. Het verhaal start op blz 108 en telt af, op elk moment weet de lezer dus hoeveel bladzijden hem nog resten. In 27 delen wordt het verhaal gebracht: van a tot z en een extra a om te besluiten. Beide a-delen zijn e-mail berichten, maar ook tijdens het verhaal duiken die geregeld op. Door deze berichten is de auteur in het boek aanwezig: een zekere S, een neef van de hoofdpersoon Odi, laat weten dat hij een boek wil schrijven. S. overlegt a.h.w. met Odi waarover hij precies zal vertellen. Hij houdt hem op de hoogte over de inhoud. In het laatste e-mailtje weet de lezer zeker dat die S. de schrijver is: dan deelt hij mee dat hij al een titel heeft: Gezellig op het kerkhof!.

Twee jongeren, Odi en Drea houden van de verhalen die Driek hen vertelt, hoe geheimzinniger en griezeliger, hoe liever ze naar hem luisteren. Driek, met de spi…Lees verder
Odi en zijn vriendin Drea gaan regelmatig langs bij Driek die angstaanjagende verhalen kan vertellen. Wanneer Odi op een avond langs het kerkhof fietst, ziet hij daar een vreemde gedaante. Op hetzelfde moment loopt de ketting van Odi’s fiets en treft hij daar groen slijm op aan. En dat zal vaker gebeuren als hij ’s avonds langs het kerkhof fietst. De ontknoping is niet echt verrassend. Een doorsnee griezelboek dat maar geen moment echt spannend wil worden. Het boek bestaat uit 27 hoofdstukken die niet genummerd zijn, maar voorzien zijn van de letters van het alfabet, beginnend met de letter a en eindigend met de letter a. Enkele hoofdstukken bestaan uit e-mails van neef Stefaan aan Odi, waarin hij vertelt over zijn pogingen tot het schrijven van een boek. Het hele verhaal, zo blijkt uit de laatste e-mail, is geschreven door Stefaan. Op de omslag staat het kerkhof met op de voorgrond een bange Odi en Driek. Bijzonder aan het boek is dat de paginering van achter naar voren loopt. Geschi…Lees verder

Over Frank Pollet

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Nieuwsmeester

Frank Pollet (Sint-Niklaas, 5 juli 1959) is een Vlaamse schrijver van poëzie en jeugdboeken.

Carrière

De kinderboeken van Frank Pollet werden tweemaal bekroond met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury, met de Trofee LEES 1 7 en met de Inclusieve Griffel 2015. Werk van hem werd vertaald naar het Frans, Indonesisch en Chinees.

In 2016 ontving Frank Pollet de Cultuurprijs van de Stad Sint-Niklaas.

Frank Pollet en zijn vrouw Moniek Vermeulen vormen samen de hoofdredactie van KITS, een actualiteitenmagazine voor kinderen van 10 tot 12 jaar.

Kinder- en jeugdboeken