Sluitertijd
Erwin Mortier
Amsterdam: Cossee, 2002
192 p.
90-5936-006-0 90-5936-047-8 9789059360471 (hardback)

Mortier bevestigt poëtisch talent

Sluitertijd, de nieuwe Erwin Mortier, lijkt het sluitstuk van een erg fraai drieluik, dat is ingezet met zijn debuut Marcel (1999) en Mijn tweede huid (2000). Sluitertijd is een ontwikkelingsroman in pure zin, het opgroeiverhaal van de jonge Joris Alderweireldt en een zoektocht naar een vader.

Het verhaal begint in een vrij overzichtelijk en betrekkelijk zorgeloos dorp. Joris Alderweireldt - of Elkerlyc - woont bij zijn tante en oom, de tweelingsbroer van zijn overleden vader. Zijn moeder doet de verkeerde dingen in Spanje. Aan het eind van het verhaal is het dorp vervangen door de stad en de jongen volwassen, de moeder is terug en oom en tante zijn verdwenen. Al keert Joris na drie weken stad ziek terug naar het dorp en zijn 'echte' familie. Precies op het moment dat het graf van zijn vader wordt geruimd.

Mortier beschrijft de innerlijke en geleidelijke groei van het hoofdpersonage in zijn omgeving poëtisch en gevoelig. Hij is meesterlijk in het gedetailleerd en genuanceerd beschrijven van (verleden) landschappen en mensen en vooral van foto's. De letterlijke beelden uit het verleden bewaart Joris onder zijn bed, voorheen dat van zijn vader en diens broer.

De jongen is een eiland en dat eiland weet Mortier haarfijn in beeld te brengen. Hij schetst het portre…Lees verder

Derde roman van Erwin Mortier

Derde roman van Erwin Mortier

Ruggelings het verleden in

Met Marcel en Mijn tweede huid liet Erwin Mortier zich gelden als een van de meest succesrijke Vlaamse auteurs.
In Sluitertijd keert hij opnieuw terug naar een vervlogen tijd.

Helemaal op het einde van de nieuwe, derde roman van Erwin Mortier is de jonge hoofdpersoon beschaamd omdat hij, ziek en keer op keer drijfnat van het zweet, zijn lakens moet laten verversen. Zijn tante en stiefmoeder neemt hem in de armen en zegt vergoelijkend: "Wat eruit moet, moet eruit." Er spreken liefde en begrip uit de uitspraak, hij verdrijft de onrust en de schaamte van het ene ogenblik op het andere. Zo gewoon, ogenschijnlijk. Maar net daar, in die laatste zin van het boek, klinkt hij als een gongslag die eindeloos blijft nagalmen. Want hij slaat ook op de verplichte ontruiming van het kerkhof bij het dorpscentrum, waar de rust van de overleden vader van de jongen verstoord wordt. En - ik wil het graag zo interpreteren - …Lees verder

Foto's, en op zeker moment ook bewegende beelden, spelen een belangrijke rol in Erwin Mortiers Sluitertijd, de roman die samen met Marcel (Li 1999, p. 91) en Mijn tweede huid (Li 2000, p. 611) een knap opgebouwde en literair sterk doorwrochte trilogie vormt. Net als in de vorige romans speelt Mortier een fascinerend spel met de tijd, het spanningsveld tussen het weten en interpreteren van de volwassene die terugblikt en het als kind ondergaan van 'de dingen die gebeuren'. Op zeker moment vraagt de auteur zich bij monde van zijn ikfiguur af: "Waarom verbranden we altijd brieven wanneer we de geschiedenis willen herschrijven of er gaten in schroeien, en waarom gooien we zo zelden foto's weg? Al die taferelen, feesten, uitjes, doordeweekse kiekjes, al die schilfers licht die de sluiter met een droge klik van de tijd heeft afgesneden?"

De openingszin van de zin is programmatisch: "Er zijn nog foto's uit die tijd". Snel blijkt dat Mortier de lezer hier op het…Lees verder
De Vlaamse auteur (1965) tekent hier een sfeervol gedetailleerd beeld van het dorp waarin de kleine Joris opgroeit bij zijn tante en oom, tweelingbroer van zijn gestorven vader. Het verhaal start bij het begin van de zomer, als wordt aangekondigd dat de begraafplaats geruimd zal worden en ook Joris' vader zal moeten 'verhuizen', en eindigt met de ruiming van het graf. Tussen kermis, circus en processies door gaat het gewone leven verder, maar aan het eind van de hete zomer duikt de moeder van Joris onverwacht op en hangt ook voor Joris een verhuizing in de lucht. Met het nieuwe schooljaar zal hij het paradijs verruilen voor de onbekende stad. Met ingehouden humor en oog voor tekenende details beschrijft Mortier deze cruciale episode uit het leven van Joris. Een vlotte, toegankelijke roman die een breed publiek kan boeien. Gebonden; normale druk.

Over Erwin Mortier

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Erwin Mortier (Nevele, 28 november 1965) is een Vlaamse schrijver. Hij groeide op in Hansbeke, een dorpje aan de zuidergrens van het Meetjesland en deelgemeente van Nevele. Mortier woont samen met radio- en televisiemaker Lieven Vandenhaute.

Opleiding

Mortier studeerde kunstgeschiedenis in Gent en behaalde daarnaast het diploma van psychiatrisch verpleegkundige. Van 1991 tot 1999 was hij als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Dr. Guislain Museum, waar hij werkte op het vlak van de geschiedenis van de psychiatrie. In deze periode publiceerde hij in diverse literaire tijdschriften als De Gids, De Revisor, Het Nieuw Wereldtijdschrift en Optima.

Schrijverscarrière

Sinds 1999 leeft Mortier uitsluitend van zijn pen. Hij heeft al verscheidene romans, novelles, dichtbundels en essays gepubliceerd. Een r…Lees verder op Wikipedia