De wenslijst
Eoin Colfer
The wish list
Amsterdam: Vassallucci, 2004
199 p.
90-5000-607-8

Eoin Colfer is ook de auteur van Artemis Fowl, een bestseller die in een citaat op de achterflap genoemd wordt als een boek dat het verdient in de fantasy-kast pal naast Harry Potter te staan. Die vergelijking met Harry Potter gaat ook voor een stuk op voor De wenslijst. Ook hier heb je een uitgesproken goede en slechte partij, het fantasy-gehalte is hoog, het is spannend (maar nu ook weer niet zó dat je twijfelt over de goede afloop) en gekruid met een flinke dosis humor, van ironie tot regelrecht sarcasme. Meg Finn is veertien wanneer ze samen met Belch Brennan de woning van een oude man binnendringt met de bedoeling hem te beroven. Meg is niet zomaar op het verkeerde pad terechtgekomen: ze heeft dringend geld nodig om te kunnen ontsnappen aan haar vreselijke stiefvader Franco, die sinds de dood van haar moeder haar leven tot een hel maakt. Belch is niet echt een vriend, eerder een partner-in-crime. Doordat ze niet op dezelfde golflengte zitten, overleven…Lees verder
Twee tieners Meg (14) en Belch (16) breken in bij een oude man en komen in de verwarring tijdens de ontdekking om het leven doordat Belch Meg probeert dood te schieten en daarbij een gastank raakt. Tijdens hun tocht door de tunnel naar hel of hemel gaat er iets mis, met als gevolg een machtsstrijd tussen Lucifer in de hel en Petrus in de hemel om de zielen van de twee jonge criminelen. Meg moet de hare nog redden door goede dingen te doen; Belch moet haar daarin tegenwerken. Meg richt zich op de oude man, die een wenslijst met vier bizarre opdrachten heeft. Gezamenlijk voeren ze die, met veel hindernissen, uit. De auteur schreef deze satirische jeugdroman voor de Artemis Fowl-serie. Het boek draagt de kenmerken die deze serie beroemd en berucht maakten: zwartgallige humor, een vermenging van technisch vernuft en bovennatuurlijke verschijningen en plastisch beschreven geweld. Een mogelijk struikelblok vormt de stugge en niet foutloze vertaling. De strijd tussen Petrus en Lucifer kan al…Lees verder

Over Eoin Colfer

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Zz9pzza

Eoin Colfer (zijn voornaam wordt uitgesproken als Owen) (Wexford, 14 mei 1965) is een Ierse schrijver en komiek. Hij is het bekendst door zijn boeken in de Artemis Fowl-serie.

Voordat hij zich volledig aan het schrijven wijdde, was hij een aantal jaren werkzaam als leraar op een basisschool in Wexford, in Ierland. In 2001 verscheen zijn eerste Artemis Fowl-boek. Hiermee vestigde hij zijn naam als schrijver van boeken voor kinderen en tieners. Nadien volgden ook andere reeksen, zoals Half Moon Investigations en De Supernaturalist, samen met de Eoin Colfer's Legends-boeken.

In 2008 kreeg Colfer toestemming van de weduwe van Douglas Adams om een zesde boek te schrijven voor de reeks Hitchhiker's Guide to the Galaxy (Het Transgalactisch liftershandboek). De roman And Another Thing... verscheen in oktober 2009.

In 2013 begon hij, na het afsluiten …Lees verder op Wikipedia