Olivia's nieuwe oppas blijkt een man te zijn. Samen met haar vriendjes heeft ze ontzettend veel lol met Rinus. Vanaf ca. 6 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar.
Olivia Engel
Elisabeth Mollema
Amsterdam: Van Goor, 2000
87 p. : ill.
90-00-03272-5

De moeder van Olivia Engels is een drukbezette advocate. Hoewel Olivia vindt dat zij best voor zichzelf kan zor-gen, komt er een oppas, Rinus, een werkloze behanger. Hij is de leukste babysit die Olivia ooit heeft gehad. Samen met een paar andere kinderen beleven ze grappige en soms spannende avonturen. Olivia is dol op Rinus en wil dat hij blijft.

Elisabeth Mollema streeft er naar om zo goed mogelijk op de leefwereld van hedendaagse kinderen in te spelen. Op bijna elke bladzijde staan verwijzingen naar computerspelletjes, popliedjes, of eigentijdse begrippen zoals uitzendbureaus en asielzoekers. Andere hoofdstukken zijn dan weer heel traditioneel. Zo ontfermt Olivia zich een tijdje over een eendje, Kwekje, en wat later haalt ze met Rinus typische aprilgrappen uit. Actuele problemen werden oppervlakkig uitgewerkt. Zo kan men vragen stellen bij de manier waarop Olivia Engel met asielzoekers omgaat: wanneer ze ziet dat die bij een garageverkoop meer verdienen dan zij, verkleedt z…Lees verder
Olivia, bijna negen, is een zelfstandig en doortastend kind. Haar moeder werkt, maar met de nieuwe oppas, Rinus, valt er van alles te beleven. Olivia en haar vriendjes vinden hem aardig en kunnen met hem lachen. Per hoofdstuk komen er aspecten van het voorjaar aan bod zoals Palmpasen, eieren verven, 1 april, Pasen, jong leven in de natuur, verliefdheid, de meubelboulevard op tweede paasdag, schoonmaak en oude spulletjes verkopen, Koninginnedag. Het is een vlot geschreven boekje in dertien hoofdstukken. De tekst bestaat uit korte zinnen met veel dialogen en spreektaal. De zwart-witte illustraties zonder perspectiefwerking, die aan kindertekeningen doen denken, sluiten goed aan bij de tekst. Om voor te lezen aan kinderen vanaf ca. 6 jaar, zelf lezen vanaf ca. 8 jaar.

Over Elisabeth Mollema

Elisabeth Mollema (Amsterdam is een Nederlandse schrijfster van kinderboeken en thrillers.

Mollema studeerde sociologie, ging een jaar op een universiteit werken, maar besloot om journalist te worden. Nadat zij een boek had geschreven over Tweelingen (voor volwassenen), stelde haar uitgever voor om kinderboeken te gaan schrijven. Haar eerste kinderboek De Schat in de Verboden Duinen publiceerde zij in 1986. Na ongeveer veertig kinderboeken over de meest uiteenlopende onderwerpen en voor alle leeftijden te hebben geschreven, begon ze met het schrijven van thrillers. Na aan aantal thrillers schrijft ze sinds 2018 alleen weer jeugdboeken. Zie hier de boeken in het bibliografie overzicht.

.. Mo en Tijger vieren feest ( Moon 2020)

De reis van Sofie Grossman ( Volt 2020)