Frans
Doggerland
Amsterdam: Wereldbibliotheek, © 2021
270 p.
9789028451193 (paperback)

De wereld kun je op twee manieren benaderen

Boeken die u inspireren, animeren, affronteren of gewoon om te acclimatiseren. Hoe kun je van een mens houden als je de planeet uitbuit, vraagt Élisabeth Filhol zich af in haar indrukwekkende roman Storegga, die geologie koppelt aan psychologie.

Margaret en Stephen Ross wonen in het Schotse St Andrews, de universiteitsstad waar ze na hun studies zijn blijven hangen. Hij werkt voor Forewind, een firma die een offshore windpark ontwikkelt op de Doggerbank, een gigantische zandbank tussen Groot-Brittannië en Denemarken waar over een jaar of vijf het grootste windpark ter wereld zal staan.

Margaret is dan weer een maritiem archeologe die in diezelfde Doggerbank geïnteresseerd is omdat ze 8.000 jaar geleden, voor de ijskappen begonnen te smelten, nog boven het water uitstak en een bewoond eiland vormde, Doggerland. Ze wil weten wie de mensen waren die daar ooit leefden, maar wordt in haar onderzoek tegengewerkt. Vissers woelen met hun sleepnetten de bodem om, oliemaatschappijen boren er al decennialang naar olie en nu wil Forewind er ook nog eens vierhonderd windmolens in de bodem verankeren. 'Uiteindelijk wordt zo goed als alles verwoest', laat de Franse schrijfster Élisabeth Filhol Margaret verzuchten …Lees verder

De Schotse Margaret Ross doet onderzoek als geoloog naar het eiland Doggerland in de Noordzee, dat tienduizend jaar geleden is verzwolgen door de zee. Wanneer de orkaan Xaver in 2013 van kracht wordt, vertrekken Margaret en haar man ondanks het slechte weer toch naar Denemarken voor een congres. Mede omdat haar medestudent en jeugdliefde, Marc Berthelot, ook aanwezig zal zijn. Marc werkt als petroloog voor de olie-industrie. Als Margaret en Marc elkaar uiteindelijk in Esjberg ontmoeten, blijkt hoeveel er vroeger ongezegd is gebleven en hoe tegengesteld hun werk en passie nu is. Centraal in deze roman staat De Doggerbank en hoe tegenwoordig energie ten koste van de natuur wordt gewonnen. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van Margaret, halverwege afgewisseld met dat van Marc, waardoor de beide personen goed worden uitgediept. Door de zeer reële beschrijving van de naderende storm word je als lezer direct in het verhaal en het onderzoek meegenomen. Door de uitgebreide omsc…Lees verder