Vanaf 15 jaar
Chatbox : de gedichten van Tycho Zeling
Edward Van de Vendel
Amsterdam: Querido, 2006
47 p.
90-451-0317-6

Tycho Zeling is terug. Na de onvergetelijke zomer in Knoxville, USA en Noorwegen in De dagen van de bluegrassliefde komt hij in Rotterdam terecht. Zijn eerste studiejaar stevent af op een al even onvergetelijke lente. Maar de Noorse vriend Oliver blijft in Ons derde lichaam heel nabij in een knap vervolgdeel van Edward Van de Vendel. Het verscheen samen met Tycho's gedichten in Chatbox.

Tycho, 19, studeert aan de schrijfacademie in Rotterdam en zit op kot met Vonda en Moritz. Vonda ambieert een zangcarrière, Moritz wil danser worden. Vonda krijgt de beide jongens zo gek om haar backing voices te zijn bij de voorrondes van Eurosong. Zij worden geselecteerd voor het internationale festival in Riga en hun leven komt in een stroomversnelling terecht.

Dit soapscenario boog Van de Vendel om tot een lijvige roman die je niet gauw meer loslaat. In vier delen groeit Tycho uit van een onzekere jongen die zich laat leiden en meeslepen tot een bewuste jonge man …Lees verder
In deze bundel zijn de gedichten verzameld die Tycho Zeling, de hoofdpersoon uit 'De dagen van de bluegrassliefde' (Gouden Zoen 2000) en 'Ons derde lichaam'*, heeft geschreven. De verzen zijn grillig, vurig en zeer expressief. Van de Vendel, zelf dichter, weet zijn vormbeheersing, zijn ritmisch gevoel en zijn beeldend vermogen uitstekend op zijn personage over te planten. Eerder schreef hij gedichten voor jonge kinderen: 'Superguppie'** (in 2004 bekroond met de Woutertje Pieterse Prijs, een Zilveren Griffel en een Vlag & Wimpel van de Penseeljury) en 'Superguppie krijgt kleintjes'***. Nu zijn de overvloedige beelden ontleend aan de wereld van games, gsm en internet. Ze zijn echter even vaak zo lichamelijk dat ook een erotische laag zichtbaar wordt. Pure liefdeslyriek in de taal van hedendaagse jongeren: interessant als extra kijkje in het hart van een romanpersonage, maar als moderne poëzie op zichzelf minstens zo belangwekkend. Vanaf ca. 14 jaar.