Vanaf 15 jaar
Abelard en Heloise
Ed Franck
Averbode: Averbode, 2002
124 p.
90-317-1832-7

De Franse wijsgeer en kerkleraar Pierre Abélard (Petrus Abelardus) is o.m. vermaard omwille van de tragische liefdesrelatie die hij onderhield met zijn twintig jaar jongere leerlinge Héloïse, de nicht van een Parijse kanunnik. Uit hun verhouding werd een kind geboren, waarna Abélard en Héloïse gedwongen werden tot een geheim huwelijk en Abélard ten slotte in opdracht van Héloïses oom werd ontmand. Beide geliefden brachten hun verdere leven door in afzondering en in kloosters. Abélard overleed in 1142, Héloïse 21 jaar later, in 1163. In 1817 werden hun stoffelijke overschotten naast elkaar begraven op het Parijse kerkhof Père-Lachaise.

In zijn korte roman Abélard en Héloïse kruipt Ed Franck in de huid van Héloïse, die tijdens de lente van 1163 vanop haar sterfbed haar leven overdenkt in een lange monologue intérieur. Het colofon deelt mee dat deze tekst een originele literaire creatie is op basis van bronnenonderzoek. Franck, die ongetwijfeld Abélards autobiografie…Lees verder
Dit is de bekende middeleeuwse geschiedenis over de onmogelijke liefde tussen Héloise en Abélard, de beroemde leraar (later monnik en abt) aan de Parijse kathedraalschool. De auteur schreef dit boek (geen bewerking!) voor de jeugd op basis van degelijk bronnenonderzoek. Het is een authentiek en historisch onderbouwd verhaal, met veel romantische en poëtische invullingen. Dit is goed geslaagd doordat het personage van Héloise, de 20-jarige geliefde, is gekozen als ik-perspectief. Zij beschrijft in dagboekfragmenten haar emoties als liefde, lust, schuld, wanhoop en ellende zeer indringend. De stijl is direct, helder en modern. Alhoewel oude nonnen en monniken, religieuze feiten en geschiedenis ver van de jeugd afstaan, is dit toch een toegankelijk en aangrijpend klassiek liefdesrelaas. Het omslag is niet erg uitnodigend: vlak, in pastelkleuren en vaag uitgevoerd, nogal flets. Ondanks de drempels wel geschikt voor oudere jeugd vanaf ca. 14 jaar. Smal formaat.

Over Ed Franck

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Geert Renckens

Ed Franck, geboren als Eddy Vrancken (Beringen, 27 juli 1941), is een Vlaams jeugdauteur. Hij brengt sinds halverwege de jaren tachtig boeken uit en zijn werk viel in Vlaanderen verschillende malen in de prijzen.

Ed Franck bracht zijn jeugd door met zwerven langs de boorden van de Maas en op de verwilderde ophogingen langs het Albertkanaal. Hij groeide op in een groot gezin met dertien kinderen. Reeds als kind was hij een boekenwurm, en vanuit zijn belangstelling werd hij leraar Engels en Nederlands. In 1996 heeft hij het onderwijs verlaten om fulltime schrijver te worden.

Franck is een veelzijdig schrijver. Hij pakt bewust verschillende genres aan om clichés te vermijden en grenzen te verkennen: poëzie, liederen, historische romans, dagboeken, detectives, hervertellingen van klassiekers, vertalingen, heldensagen. Vanuit zijn fascinatie voor taal heeft elk boek een eigen stem. Dit combineert hij met psychol…Lees verder op Wikipedia