The heavenly table
Amsterdam: De Bezige Bij, 2017
447 p.
9789023410850 (paperback)

Smeerlapperij van ongekend niveau

Roman. De hemelse tafel, het derde boek van Donald Ray Pollock, de meester van de hillbilly gothic, is opnieuw een loepzuiver en knalhard schot in de roos.

Het verhaal van Donald Ray Pollock leest als een sprookje, of althans als een optimistische parabel met een hoog American-dreamgehalte en staat bijgevolg volledig haaks op het soort boeken dat hij zelf schrijft.

Geboren in 1954 in het onooglijke dorp Knockemstiff, Ohio, in de buurt waarvan hij heden nog steeds woont, werkte hij tot zijn 50ste als arbeider en truckchauffeur voor een papierfabriek, tot hij besloot een schrijfstudie aan de universiteit aan te vatten.

In 2008 debuteerde hij met de verhalenbundel-die-eigenlijk-een-roman-is Knockemstiff en bleek hij op slag de beste schrijver ter wereld te zijn. De roman The Devil All The Time bevestigde in 2011 die status probleemloos, en van wie nu nog, na het gloednieuwe The Heavenly Table, vertaald als De hemelse tafel, het genoemde etiket ter discussie zou willen stellen, ben ik blindelings bereid de gehele boekenkast te kopen, want daar moeten zich onaardse meesterwerken i…Lees verder

Mannen die naar maagsap ruiken

Drie bankrovers zijn onderweg naar Meade, Ohio. Het is 1917, maar de 'midwestern' van Donald Ray Pollock gaat evengoed over het Amerika van nu.

Bent u het soort lezer dat, samen met een boek, weleens een bord op schoot neemt? Laat dat dan niet De hemelse tafel zijn, een roman met een misleidend smakelijke titel. Beschrijvingen van de inhoud van buitentoiletten zijn weinig appetijtelijk leesvoer, net als die van afgehakte ledematen. Hemels is het eten zelden in deze ronkende midwestern van Donald Ray ­Pollock (63), die bijna dertig jaar in een papierfabriek werkte voor hij debuteerde.

Denken we aan Amerikaanse verhalen die gesitueerd zijn in Ohio, dan komen we al gauw uit bij Sherwood Andersons Winesburg, Ohio over het leven in een klein stadje of bij Toni Morrison die verschillende van haar verhalen situeerde in de staat waar ze opgroeide. Beide auteurs hebben op zijn minst gemengde gevoelens bij de geplogenheden van het Amerikaanse midwesten.

Pollock, van wie eerder een verhalenbundel en een roman in het Nederlands verschenen, gaat voor een canvas in furieuze…Lees verder

Na de plotselinge dood van hun zeer gelovige, bazige en dominante vader, die hen hard liet werken op zijn boerderij in Georgia (VS), besluiten de broers Cane, Cob en Chimney Jewett om niet zoals hij te streven naar opname in de hemel, maar te leven als de held in het boek dat Cane, de enige broer die kan lezen, hen voorlas. Ze worden outlaws en trekken stelend, vechtend en moordend naar het noorden. Onderweg beroven ze onder andere een bank en schieten een van de eerste vliegtuigen neer. Hun verhaal is verweven met dat van een reeks slachtoffers, onder anderen de homoseksuele luitenant Bovard, boer Fiddler die door zijn enige zoon bestolen is en de contactzoekende sanitair inspecteur Jasper Cone. De auteur (1954) uit Ohio verliet highschool en werkte 32 jaar als fabrieksarbeider voor hij Engels ging studeren. Tijdens de studie publiceerde hij de bekroonde verhalenbundel 'Knockemstiff' (2008), later zijn eerste roman 'The devil all the time' (2011). Deze tweede roman is een subtiel-gee…Lees verder