Dirk Terryn
Sabien Clement
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2007
[40] p. : ill.
9789058384157

'Een vreemd land waarin ik kom'
Poëzie schrijven voor jongeren is geen sinecure. Tieners voelen zich te oud voor kinderversjes en vinden vaak moeilijk hun weg in poëzie voor volwassenen. Toch mikt een aantal schrijvers op het gebied dat tussen kinder- en volwassenpoëzie in ligt. De Australische Steven Herrick schreef met Aan de rivier een heuse versroman voor 14-plussers en Dirk Terryn stelde Ik wil je samen, een bloemlezing vol liefdespoëzie.
Steven Herrick is ervaren in het schrijven van gedichten voor jongeren. Aan de rivier is echter niet zomaar een verzameling gedichten; het is een roman van 234 pagina's in vrije versvorm. In korte 'hoofdstukken' van telkens een à twee pagina's lang vertelt Herrick over het leven van de 14-jarige Harry Hodby in een desolaat Australisch dorpje. Daarbij laat hij de lezer proeven van een aantal poëtische hapjes over een resem tragische gebeurtenissen. Harry verloor zijn moeder toen hij zeven was. Nu woont hij samen met zijn vader en zijn broer…Lees verder
Een bloemlezing gedichten waar de passie van elke pagina spat, dat is ‘Ik wil je’. De samensteller verzamelde een dertigtal toegankelijke gedichten en liedteksten van bekende auteurs als Hugo Claus en Rutger Kopland, jonge (podium)dichters als Stijn Vrancken en Jess De Gruyter en songwriters als Pieter Embrechts en Spinvis. Ook een raptekst van Union Suspect vindt er zijn plaats. De drie afdelingen van het mooi vormgegeven boekje beginnen telkens met een haiku van de hand van de samensteller. Zwierige, speelse en sensuele illustraties van Sabien Clement leveren een mooie toegevoegde waarde aan de vaak ontroerende en ontwapenende gedichten. Deze staalkaart van hormonenpoëzie is heel verschillend in toon en stijl en daarom net zo boeiend voor wie passie, liefde, verlangen en gemis in zijn vele vormen verwoord wil zien. Eerste deel in de reeks ‘Liefs’. Ideaal om te schenken of te krijgen. Voor tieners en volwassenen.

Ik wil je

Een klein boekje poëzie vol passie, zo kan je deze eerste dichtbundel van de reeks ‘Liefs’ typeren. Dirk Terryn maakte de keuze. Passie is de rode draad die zich doorheen alle gedichten uit de bundel slingert. Met omfloerste zinnen of met rake woorden wordt de liefde beschreven, bedreven, gedicht. Sommige gedichten bieden schoonheid voor een groot publiek, anderen vragen meer inspanning van de lezer om gesmaakt te worden. Over het algemeen kan aangenomen worden dat, omwille van het niveau van de verzamelde gedichten, de bundel enkel voor goed belezen adolescenten weggelegd is of voor de volwassen medemens. De illustraties lijken op het eerste zicht meer toegankelijk. Maar hoewel ze erg sober gehouden zijn, zitten ze vol dubbele bodems, te vinden voor wie kijken wil. Ze spreken in ieder geval voor zich en zorgen in combinatie met de lay-out voor een erg verzorgde uitgave. Een boekje voor de liefhebbers.