Land van doornen / Colleen McCullough
Colleen McCullough
The touch
Vianen: The House of Books, 2004
576 p.
90-443-1137-9

Alexander Drummond is een intelligente jongen maar hij loopt niet graag in het gareel. Kinross, de plaats waar hij woont, is voor hem te klein. Zijn vader Duncan spaart de roede niet en Alexander is vaak bont en blauw geslagen. Op zijn 15e loopt hij weg van huis, verandert zijn naam in Kinross, studeert verschillende talen, begint als loodgietersleerling, verdiept zich in de studie van motoren. Hij verkent de wereld in de sporen van zijn naamgenoot Alexander de Grote, vergaart een klein fortuin op de goudvelden, sticht een eigen Kinross in Australië en bouwt op de Mount Kinross een prachtig huis voor zijn bruid die hij uit Schotland laat overkomen.

Het verhaal begint met een schokkende gebeurtenis. MacCullough vertelt in een directe dialoog hoe James Drummond zijn dochter mededeelt dat hij haar uithuwelijkt aan -- voor haar onbekende -- rijke neef Alexander. Elizabeth is veel te presbyteriaans opgevoed om haar vader tegen te spreken. We schrijven 1872. James voorziet een sobere…Lees verder
Met de "The Thorn Birds" ("De Doornvogels") had Colleen McCullough (1937) een enorme bestseller. Deze kroniekachtige roman, "The Touch" (de aanraking) is door de Nederlandse uitgever voorzien van een titel die naar die beroemde bestseller verwijst. Onterecht, want dit boek staat geheel op zichzelf. Elizabeth Drummond wordt als zestienjarig Schots meisje naar Australië gestuurd om daar met de rijke maar onbekende Alexander Kinross te trouwen. Ze vervult haar plicht en schenkt hem twee kinderen, maar de ware liefde zal voor haar komen in de vorm van de zoon van de maîtresse van haar man. Deze keukenmeidenroman-plot speelt zich af tegen een periode waarin Australië in de vaart der volkeren omhooggestuwd wordt, eind 19de eeuw, zodat we de ontwikkelingen volgen van zaken als industrie, politiek, vakbond, sociale zeden, universiteit en immigratie. Het resultaat is een met vaart en kunde geschreven boeiend portret van een continent en een maatschappij in ontwikkeling. Uitstekend vertaald. Pa…Lees verder

Over Colleen McCullough

Colleen McCullough (Wellington (Nieuw-Zuid-Wales), 1 juni 1937 – Norfolk, 29 januari 2015) was een internationaal bekend Australisch schrijfster.

Ze studeerde neurofysiologie en werkte in verschillende ziekenhuizen in Sydney en in het Verenigd Koninkrijk. Ze gaf later ook les aan Yale. Ze was lid van de New Yorkse Academy of Sciences en was een fellow van de Amerikaanse Association for the Advancement of Science. In de late jaren zeventig vestigde ze zich op Norfolk, waar ze sindsdien met haar echtgenoot, Ric Robinson, woonde.

Haar bibliografie omvat onder andere Tim, De Doornvogels, Obsessie en Het lied van Troje. Het eerste werk werd verfilmd als Tim (Michael Pate, 1979), een romantisch drama met de jonge Mel Gibson en Piper Laurie in de hoofdrollen. Van De Doornvogels werd in 1983 de succesrijke televisieminiserie The Thorn Birds gemaakt, met Richard Chamberlain in de hoofdrol. Voor haar onderzoek voor…Lees verder op Wikipedia