Christophe Vekeman
Amsterdam: Uitgeverij De Arbeiderspers, © 2019
221 p.
9789029537032 (paperback)

Op bezinningscruise met een zootje ongeregeld

Roman. In zijn nieuwe roman Cruise stuurt Christophe Vekeman een zootje ongeregeld op 'bezinningscruise'. Dat zorgt vooral voor veel stress en buitenissig gedrag.

In juni 2018 vertrekt de Calm Sea een eerste keer op 'bezinningscruise'. Aan boord is een 'zootje ongeregeld', dixit de kapitein, die ook bedenker en organisator is van de cruise. Hij zag het gat in de markt: niet de zoveelste all-in vreet-, drink- en fuifcruise, maar een ontspannende zeetocht op de Noordzee voor mensen die nood hebben aan introspectie en reflectie. Gsm's of andere moderne communicatiemiddelen niet toegelaten.

De schepper van deze varende micromaatschappij heet Christophe Vekeman. Hij gaat in zijn romans graag in overdrive en koppelt vaak satire aan maatschappijkritiek. De personages die hij laat meevaren zijn niet meteen toonbeelden van sereniteit en contemplatie. Zo loopt op de boot een priester rond die een 'rauwroker' is. Hij heeft altijd een onaangestoken sigaar in de mond. Eerder denkt hij aan de 'gebaarde mossel', een welluidend synoniem voor de vulva, dan aan het zielenheil van de gelovigen. Of neem Barteke Courtois, een journalist die werkt voor een…Lees verder

De Vlaamse schrijver Christophe Vekeman (schrijver, dichter, performer - 1972) schetst in deze roman een zeer bijzonder portret van een achttal verknipte personen. Kapitein Verdussen probeert zijn aan lager wal rakend alcoholisch zeemansbestaan nieuw leven in te blazen met de organisatie van een zesdaagse ‘bezinningscruise’ over de Noordzee. Ontdaan van elke luxe, internet en gsm worden de cruisegangers met harde hand op zichzelf teruggeworpen. Prachtige interne dialogen tekenen hoe de gasten in amper vier dagen vaststellen dat hun levens mislukt zijn. Een oversekste pastoor, een zelfbenoemde racist, een mislukte slam-poëet, een autistisch schaakgenie, een homo die naar een vrouw gaat hunkeren, een moord aan boord: Vekemans ontregelt zijn personages en de lezers. Merkwaardigerwijs leidt hij juist daardoor personages en de lezer listig naar de fatale onbenoemd blijvende climax. Vekemans wordt door o.a. Jeroen Brouwers geroemd om zijn prachtige taalgebruik. Juist dit maakt dat deze rom…Lees verder