Euforie : roman

Euforie : roman
Christiaan Weijts
Utrecht: De Arbeiderspers, 2012
400 p.
9789029586276 (paperback)

Vaak gehoord: Christiaan Weijts schrijft altijd dezelfde roman. Zijn boeken komen telkens hierop neer: sletje bewerkstelligt ondergang van kunstenaar. Dat was zo in Art. 285b en in Via Cappello 23; hetzelfde zou je kunnen zeggen over zijn nieuwe boek, Euforie. In wezen gaat het opnieuw over de verzengende liefde van een artiest — Johannes Vermeer, niet de schilder, maar een architect met dezelfde naam — voor een femme fatale, Isa, maar Weijts varieert hier slim op zijn gekende thema. En Euforie is veel — misschien wel té veel — meer dan dat. Het is een studie van een generatie dertigers die opgroeide in de jaren negentig, een afrekening met de levensstijl en maatschappijvisie die tot de ‘crisis’ hebben geleid, het is een filosofische ideeënroman en in de flashbacks het coming of age-verhaal van een verliefde puber. Dat klinkt topzwaar en weinig sprankelend, maar Weijts weet je mee te slepen in een spannend en sterk — misschien wel té sterk — g…Lees verder
In de nieuwe roman van schrijver en columnist Christiaan Weijts (1976) raakt Johannes Vermeer (mogelijk nazaat van) betrokken bij een reddingsoperatie na een aanslag in Den Haag. De naar zuiverheid strevende architect, getrouwd met een mediagenieke televisieweervrouw, meent bij deze actie zijn jeugdliefde te zien. In het jaar daarop dingt zijn architectenkantoor mee naar het verwezenlijken van een ontwerp van een monument voor de gevallenen bij de aanslag. Professionele integriteit en malafide, inhalig opportunisme botsen. De hoofdpersoon wordt ook nog eens bedreigd. Intussen is er in aparte hoofdstukken ook het verhaal over de jeugdliefde aan het begin van de jaren negentig. Die misgelopen jeugdliefde manifesteert zich in het verhaalheden en krijgt context in het persoonlijke en professionele leven. Er is veel straatrumoer in deze roman. Veel rake kritiek op de tijdgeest ook. Een ambitieuze roman; de verhaallijnen worden wel enigszins schetsmatig afgewikkeld; de verhaalfiguren zijn t…Lees verder

Over Christiaan Weijts

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vysotsky

Christiaan Weijts (Leiden, 4 mei 1976) is een Nederlands schrijver.

Beknopte biografie

Weijts bezocht het Stedelijk Gymnasium in zijn geboorteplaats. Hij studeerde van 1994 tot 1999 Nederlands en literatuurwetenschap aan de Universiteit Leiden. Hij is columnist in nrc.next en De Groene Amsterdammer. Van 1999 tot 2007 was hij redacteur en columnist van het Leids Universiteitsweekblad Mare. Hij woont en werkt in Den Haag.

In 2003 verscheen een bundeling van Weijts' Mare-columns onder de titel Sluitingstijd. Zijn debuutroman Art. 285b, waarvan de titel verwijst naar het artikel over stalking in het Nederlandse Wetboek van Strafrecht, verscheen in 2006. Art. 285b. werd vrijwel unaniem lovend ontvangen, en leverde hem nominaties op voor zowel de AKO Literatuurprijs als de Gouden Uil.

In oktober 2008 verscheen zijn tweede roman, Via Cappello 23, die in Venetië, V…Lees verder op Wikipedia