Het maken van een voor het Vaticaan vernietigende film wordt door een extreem-orthodoxe katholieke sectie, soms met terrorisme, tegengewerkt.
Het negende gebod
Chris Houtman 1955-
Uithoorn: Karakter Uitgevers B.V., © 2018
397 p.
9789045215686 (paperback)

Evenals in zijn uitstekende debuut, 'Akte van berouw'*, een zgn. Vaticaanthriller, is dit boek antiklerikaal. Hoofdthema is het feit dat in de kerkgeschiedenis de positie van vrouwen stelselmatig is gekleineerd. De positie van Maria Magdalena is verdacht gemaakt, door haar bijvoorbeeld als prostituee te beschrijven. Het doel van de hoofdpersonen is gerechtigheid doen aan haar en via haar aan alle vrouwen. Zij zouden dezelfde kerkelijke functies moeten kunnen bekleden als mannen. De auteur giet dit thema in een aantrekkelijke thriller met Esther van Baerle als hoofdpersoon. Zij schrijft het script voor een groots opgezette film, die als doel heeft eerherstel van Maria Magdalena te bewerkstelligen en de positie van de vrouw in de Kerk aan de orde te stellen. Centraal gegeven in de film is de ondervraging door Plinius van twee christelijke vrouwen. De opzet van Esther en haar medestanders lijkt in een verbijsterend slot in een anticlimax uit te monden, maar de cliffhanger doet vermoeden …Lees verder

Over Chris Houtman

Chris Houtman (Den Haag, 1955) is een Nederlandse schrijver en regisseur.

Carrière

Chris Houtman verhuisde na de middelbare school naar Amsterdam, waar hij deel ging uitmaken van het Lage Landen Cabaret dat in 1977 het Cameretten-cabaretfestival won.

In de periode 1980-1985 was hij als staflid werkzaam bij theater De Engelenbak in Amsterdam en organiseerde daar het wekelijks programma “De Open Bak”. In 1985 had hij de artistieke leiding over het Brederode Festival, een massaal levende geschiedenis event waaraan werd meegewerkt door 600 acteurs. Daarna werkte hij enkele jaren voor de KRO Radio en Televisie, alwaar hij programma’s maakte als “Het Egmond Complex”, “Lekker Weg”, “Cijfers en Letters”, “Applaus”.

Vervolgens stapte hij over naar IDTV, waar hij als scenarioschrijver/regisseur verantwoordelijk was voor spraakmakende BNN programma’s als “Finals” en “Cut!”.

Bij IDTV heef…Lees verder op Wikipedia