Link / Carry Slee ; met tek. van Helen van Vliet
Carry Slee
Helen Van Vliet
Amsterdam: Prometheus, 2002
108 p. : ill.
90-6494-040-1

Twee verhalen in een bundel van deze bekende kinderboekenschrijfster. Het eerste verhaal "Het Bliksemeiland" gaat over rivaliteit tussen jongens in een klas. De nieuwe jongen Dennis wint alle vrienden van Joeri voor zich; zelfs de geheime hut van de vrienden blijkt niet veilig te zijn. In "Vervalst" speelt verliefdheid in de laatste groep van de basisschool een grote rol. Annemiek is smoorverliefd op Sander, maar die doet heel vreemd tegen haar. Beide boeken zijn op het lijf geschreven van een jongere in de bovenbouw van de basisschool. Ze zitten vol met zaken die hen bezig houden: liefde en vriendschap, Cito-toets, clubjes, chips en cola. Het taalgebruik in de verhalen is van deze tijd: moderne woorden zoals cool en gaaf vliegen je om de oren en zorgen ervoor dat het geheel makkelijk te lezen is. Af en toe wat krasserige zwartwitillustraties, die zeker de verhalen ondersteunen. Een heerlijk leesboek voor iedereen vanaf 10 jaar.

Over Carry Slee

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Roy van Ingen

Carolina Sofia (Carry) Slee (Amsterdam, 1 juli 1949) is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Veel van haar boeken zijn verfilmd. Ze schrijft ook boeken voor volwassenen.

Inspiratie

Haar boeken zijn gebaseerd op tieners, die problemen hebben met hun omgeving en zich zo steeds dieper in de nesten werken, of op kleuters die niet begrijpen waarom mamma zo vreemd doet en waar ze die plotselinge dikke buik vandaan haalt, maar ook op kinderen rond negen jaar, die zich verbazen over het feit dat de groep-achters zo stoer zijn.

Voor haar eerste boeken zijn haar eigen dochters een belangrijke inspiratiebron. Voor Verdriet met mayonaise heeft ze veel gebruik gemaakt van de verhalen waar een dochter mee thuiskwam. De sfeer in de klas in het boek was precies die in de klas van de dochter. Het nare meisje Simone baseert Slee op een buurmeisje, dat haar dochters heel vervelend vonden.

Als haar dochters ouder worden, l…Lees verder op Wikipedia