Brigitte Minne
Carll Cneut
Plaats van uitgave onbekend: Boek.be, 2003
77 p. : ill.
90-77165-02-9

Het geschenkboek

In opdracht van boek.be nemen de Vlaamse jeugdboekenuitgevers om de beurt het geschenkboek van de jeugdboekenweek voor hun rekening. Ze pakken dan vanzelfsprekend graag uit met goed verkopende namen als Marc de Bel of Anthony Horowitz. Dit jaar was De Eenhoorn aan de beurt en het zal niemand verbazen dat het succesduo Brigitte Minne en Carll Cneut gevraagd werd om een boek te maken met als thema ,,Jij en ik''. Minne en Cneut maakten samen al Heksenfee (1999) en Roodgeelzwartwit (2001), twee prentenboeken die ook in het buitenland hoge ogen gooiden vanwege het sobere, toegankelijke verhaal en meer nog vanwege de complexe, virtuoze illustraties. Het is daarom jammer dat in het geschenkboek de tekst de overhand kreeg en er nauwelijks ruimte overbleef om Cneut een staaltje van zijn kunnen te laten geven.

Een schrijfopdracht is altijd een heikele zaak; er is de strikte deadline, je moet binnen een thema blijven en in dit geval ook nog een zo breed mogelijk lezerspubliek prober…Lees verder

Het jeugdboekenweekgeschenk van 2003, nu uitgegeven met een harde kaft, is een warmhartig verhaal. In haar typerende, toegankelijke vertelstijl knoopt Brigitte Minne twee thema' s aan elkaar.

Terwijl ze de begrippen verdriet en verlies een plaats geeft, doorprikt ze vastgeroeste ideeën over het syndroom van Down. Linde, Lowies vrolijke buurmeisje met Downsyndroom, weekt beetje bij beetje het onbespreekbare verdriet van Lowie en zijn vader los. Met ontroerende naïviteit helpt ze Lowies gestorven mama met ballonnen naar de hemel vliegen.

De frisse vertelstijl zorgt ervoor dat het verhaal nooit tranerig is, maar in het beeldgebruik is sentimentaliteit toch niet ver af. Basisschoolkinderen kunnen zich in dit herkenbare verhaal makkelijk inleven. [Jet Marchau]
Lowie woont na de dood van zijn moeder samen met zijn vader die kunstschilder is. Ze zijn beiden nogal gesloten en spreken weinig over de dood van hun moeder en vrouw. Het dochtertje van hun nieuwe buren, Linde, blijkt het syndroom van Down te hebben. Door haar spontaniteit en openheid maakt ze het gebeurde bespreekbaar, waardoor ook Lowie en zijn vader eindelijk aan verwerking toe gaan komen. Een aardig verhaal dat het gebeurde vanuit de persoon van Lowie beschrijft. Zijn gedachten komen echter vaak wat ouwelijk over en daardoor is het gekozen perspectief niet altijd overtuigend. Nogal onaantrekkelijke omslag in kleur met een tekening van een deel van een dik meisjeslichaam. Uit de omslagtekst blijkt nergens dat het boek over dood en een gehandicapt kind gaat. Stevig omslag, korte hoofdstukken, duidelijke bladspiegel en paginagrote niet al te fraaie zwartwittekeningen die de sfeer van het verhaal slecht treffen en soms veel te kinderachig aan doen. Zelf lezen vanaf ca. 10 jaar en ouder.

Over Brigitte Minne

Brigitte Minne (Brugge, 16 oktober 1962) is een Vlaams schrijfster van jeugdliteratuur.

Minne publiceerde een groot aantal kartonboeken, prentenboeken en leesboeken voor kinderen en jongeren. Daarnaast schreef ze scenario's voor onder meer het Vlaamse educatieve jeugdprogramma De Boomhut en leverde ze bijdragen aan diverse tijdschriften, theater- en filmproducties voor kinderen en jongeren. In totaal publiceerde zij ruim 200 verschillende werken.

Een deel van haar boeken werd vertaald en verscheen in het buitenland. Haar werk werd in Vlaanderen maar ook daarbuiten meermaals bekroond, onder meer door de Kinder- en Jeugdjury's van Vlaanderen, Limburg, Nederland en Frankrijk. Voor RoodGeelZwartWit ontving zij in 2002 de Franse Prix d’octogone. Verder ontving ze voor haar werk onder andere de eerste prijs bij de Europese wedstrijd uitwisseling Kortfilm voor kinderen, een White Raven (toegekend door de Internationale Jeugdbibliotheek van München), de …Lees verder op Wikipedia