Bram Dehouck
Amsterdam: De Geus, © 2016
253 p.
9789044534603 (paperback)

Witte raaf

Eerste zin. De dag dat Nick Farkas het leven van Stefanie Baertsoen binnenstapte, leek De Bunker haar nog dreigender dan anders.

Nick Farkas is een snelle jongen die het goed kan uitleggen, zo’n kerel met een visie waar noodlijdende bedrijven graag voor op de rug gaan. Maar Farkas kan alleen gloriëren door iemand anders tot zwart schaap te maken, het liefst net die collega die het minst door zijn klatergoud wordt verblind. Tot Farkas’ vrouw dood wordt aangetroffen en de ‘witte raaf’ plots een moordverdachte wordt. Bram Dehouck is een misdaadauteur die zichzelf in de positieve zin herhaalt. ‘Hoe neem je wraak op iemand die door niemand anders wordt gestraft?’ is in zijn vier boeken de rode draad. In zijn eerste twee kwam loontje nog met veel humor om zijn boontje, ondertussen is de sfeer grimmiger en wanhopiger. Zoals altijd is Dehouck stilistisch sterk, verzint hij knappe plots en voert hij mensen zoals u en ik op. Niet voor niets werd hij al tweemaal bekroond met de Gouden Strop.

***

De Geus, 256 blz., € 17,50.

De komst van Nick Farkas als nieuwe collega zorgt al snel voor veel stress bij Stefanie, door zijn arrogante en manipulatieve houding. Maar zijn omgeving vindt hem echter charmant, doortastend en de baas van Stefanie loopt weg met hem. Zij dreigt er onderdoor te gaan. Dan worden Nick en zijn vrouw neergestoken door een onbekende man. De politie twijfelt echter aan de verklaring van Nick. Opnieuw een spannende psychologische roman en een intrigerend relatiedrama van de tweevoudige winnaar van de Gouden Strop, de Vlaming Bram Dehouck (1978). In het eerste deel staat Stefanie centraal, het tweede deel inspecteur Alex en het onderzoek en in het derde deel de persoon die een onverwachte draai aan het verhaal geeft. De karakters zijn zo echt en komen zo dichtbij dat je als lezer emoties op voelt komen en net als Stefanie maar ook politie-inspecteur Alex de onmacht voelt om het juiste te doen. Het taalgebruik is actueel, het verhaal onderhoudend tot de onverwachte plot. Een verhaal dat je sl…Lees verder

Over Bram Dehouck

Bram Dehouck is een Vlaams schrijver.

Dehouck groeide op in Poperinge. Hij volgde daar lessen in het Sint-Stanislascollege. Op zijn achttiende ging hij studeren in de Arteveldehogeschool te Gent. Hij volgde een artistieke opleiding en deed daarna journalistiek. Behalve auteur is hij sinds 2002 communicatieverantwoordelijke bij CM.

In 2007 publiceerde hij het non-fictieboek Het meisje dat vergeet. Het verhaal gaat over zijn zus die na een verkeersongeval niets meer onthoudt. Het boek toont de impact ervan op het gezin en belicht de kracht en levenslust van zijn zus. In 2009 debuteerde hij als romanauteur met De minzame moordenaar, bekroond in 2010 met Schaduwprijs en Gouden Strop. Geen enkele misdaadauteur slaagde er eerder in beide prijzen in hetzelfde jaar te veroveren. In tegenstelling tot de meeste detectives gaat het niet om de vraag wie het gedaan heeft…Lees verder op Wikipedia