Vuil geld
Bob Mendes
Antwerpen: Manteau, 2009
370 p.
9789022323892

Bob Mendes: West-Vlaanderen en Zuid-Korea

Het siert Bob Mendes, die vorig jaar tachtig is geworden, dat hij het heeft aangedurfd om een thriller te schrijven die is geïnspireerd op de ondergang van Lernout & Hauspie. Als je Vuil geld leest, besef je pas hoe ingewikkeld het dossier rond het spraaktechnologiebedrijf was.

Jammer genoeg slaagt Mendes er niet in om de ondoorzichtige fiscale constructies, het financiële gesjoemel en de gulzige bankiers, politici en managers in een sterk verhaal samen te brengen. Hij begint nochtans overtuigend met een mooie scène op Cyprus waar een bosbrand voor enkele hoofdrolspelers bijna fataal afloopt. Het vervolg zakt wat in, omdat hij te veel moet uitleggen, te veel moet goochelen met economische terminologie en zijn 'factionthriller' niet goed uitwerkt. Hij mixt te nonchalant echte met fictieve personages en realiteit met verbeelding. Dat heeft hij in het verleden al beter gedaan.

BOB MENDES

Vuil geld. Manteau, 369 blz., 21,95 euro.

jo…Lees verder

Ik heb al gevoeld dat ik op zere tenen trap

'Hoe ik graag herinnerd wil worden? Zeg maar: Conscience leerde zijn volk lezen en Bob Mendes leerde de mensen genieten van een spannend verhaal terwijl ze ook aan het nadenken werden gezet.' In 'Vuil geld' doet Mendes een boekje open over Lernout & Hauspie en de machtsspelletjes rond liefdadigheidsorganisaties.

'In liefdadigheidsorganisaties draait het vaak om macht'

Bob Mendes

In de werkkamer van Bob Mendes, op de eerste etage van zijn moderne huis in het groen van een villawijk in Schoten, ligt een minigolfbaantje. 'Hier sla ik tussendoor een balletje om te oefenen, maar deze namiddag trek ik naar buiten om met de vrienden te spelen. Ik heb heel mijn leven intensief diverse sporten beoefend, maar op je 81ste mag het al iets rustiger. Via mijn golfnamiddagen blijf ik in contact met de wereld, want ik ben niet het type schrijver dat zich opsluit in zijn kamer.'

Omdat uw thrillers steevast spelen tegen de achtergrond van een heikel sociaal-economisch of politiek thema?

Bob Mendes: 'Precies. Ik heb nooit het type boeken geschreven waarin op de eerste bladzijde een moord gebeurt die dan op het einde via een paar verwikkelingen wordt opgelost. Dat soort verhalen interesseert me niet, maar ik heb wel alle respect voor wie ze schrijft en leest.'

Vindt u het de…Lees verder

Bob Mendes geniet bekendheid als grootmeester van de 'factionthriller', een genre waarin feiten en fictie tot een spannend geheel worden verweven. Voor Vergelding en De kracht van het vuur werd hij respectievelijk in 1993 en 1997 bekroond met de Gouden Strop. In een vorig leven was Mendes een succesvolle accountant en het is precies die kennis van het complexe financiële zakenleven die hij aanwendt als thema in zijn thrillers. Ook in Vuil geld is de verhaallijn opgehangen aan het thema witteboordencriminaliteit met internationale fraude en corruptie als vaste waarden.

Met zijn nieuwste thriller werpt Mendes zich met veel elan en knowhow op de zaak Lernhout & Hauspie, de twee Vlamingen uit Ieper die eind de jaren '90 van vorige eeuw met hun bedrijf rond spraaktechnologie zo goed scoorden dat ze prompt werden bekroond als managers van het jaar. Investeerders smeekten om aandelen in het bedrijf, maar aan het feest kwam een bruusk einde na een onderzoek naar fr…Lees verder
Accountant Jelle Lievens krijgt een baan bij KPMG Vlaanderen. Hij moet de gang van zaken bij Lernaut & Hauspie onderzoeken, ooit paradepaardje op het gebied van spraakherkenning. Jelles voorganger is verongelukt, hoewel Jelle zich al snel afvraagt of het een ongeluk was, zo zorgvuldig zijn zijn activiteiten uitgewist. Er zijn vooral vragen over de buitenlandse afdelingen van L&H en hun financiering. Als Jelle hiervoor naar Korea reist, barst de bom. Het is duidelijk dat Mendes zelf accountant is geweest vanwege zijn vermogen ingewikkelde transacties, malversaties en creatief boekhouden inzichtelijk te maken. Toch blijft dat een hele kluif, omdat de zaken van L&H ook nog eens verbonden blijken met de grootste liefdadigheidsorganisatie van Vlaanderen. Een nieuwe Mendes wekt altijd verwachtingen; dit keer is er sprake van een knap, maar te verwarrend plot, een te naïeve hoofdpersoon en een te doorzichtige goede doelen magnaat. Niet de sterkste Mendes, maar wel intrigerend door de reële f…Lees verder

Over Bob Mendes

David (Bob) Mendes (Antwerpen, 15 mei 1928 – aldaar, 1 oktober 2021), was een Vlaams schrijver van misdaadromans.

Afkomst en jeugd

Mendes werd geboren in Antwerpen. Zijn familie is van Portugees-Joodse afkomst. Via de diamanthandel zijn zij als Sefardische Joden eerst in Amsterdam, later in Antwerpen terechtgekomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog koos hij ervoor om zijn Joodse voornaam David te verdoezelen en liet hij zich 'Bob' noemen. Toen hij op latere leeftijd begon te publiceren als schrijver, gebruikte hij dan ook die naam.

Studies

Op vijftienjarige leeftijd onderbrak Mendes wegens oorlogsomstandigheden zijn middelbare studies om uit werken te gaan. Na elf jaar avondstudie en zelfonderricht in accountancy, fiscaliteit en economische wetenschappen behaalde hij het diploma van gegradueerde in de boekhoudkunde. In 1963 werd hij erkend als effectief lid (thans erelid) van het Na…Lees verder op Wikipedia