Vijftien misdaadverhalen: verhalen rond een privé-detective en schetsen die zich in het criminele circuit van Vlaanderen en in het buitenland afspelen.
Spannende verhalen
Bob Mendes
Antwerpen: Manteau, 2004
373 p.
90-223-1835-4

In deze bundel werden verhalen opgenomen die de auteur de voorbije jaren uit de pen liet vloeien. Bob Mendes schrijft vlot en zijn vakmanschap om een verhaal tot een verrassende pointe toe te schrijven doorstaat de vergelijking met het internationaal aanbod van spannende verhalen. Mendes is tweevoudig winnaar van de Gouden Strop en tevens winnaar van de International Crime Short Story Competition, en zijn werken worden vertaald in talloze Europese talen. Vlotheid en filmische directheid vormen de sterkere kant van zijn werk. Mendes heeft zich steeds beroepen op de verkoopcijfers en de vertalingen van zijn boeken om aan te tonen dat hij de 'beste' misdaadauteur in Vlaanderen is. Gedrevenheid en eigengereidheid siert een vakman, maar bij Mendes nemen deze kwaliteiten groteske vormen aan. Telkens krijgt de lezer op het einde van de verhalen de geschiedenis van het desbetreffende verhaal aangeboden: "Vertaald als 'Fleeting Fashion' door Donna de Vries, werd 'De modekoning' opgenomen in Lees verder
Deze bundel bevat 15 misdaadverhalen die gegroepeerd zijn rond drie thema's: de 'Sam Keizer-verhalen' waarin de joodse privé-detective Sam Keizer uitzonderlijke misdaden oplost; 'Plaats van de misdaad: Vlaanderen' en 'Buiten de grenzen', schetsen die zich in het criminele circuit van Vlaanderen en in den vreemde afspelen. Een uitstekende verzameling spannende schetsen met spitse pointes en onverwachte wendingen, geschreven in een sobere, ongekunstelde stijl. De meeste verhalen werden internationaal bekend en werden o.a. in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten en Japan gepubliceerd. Meesterlijke 'stories' van een Vlaamse auteur (1928) die niet voor niets tweemaal de Gouden Strop heet gewonnen (resp. 1993 en 1997). Zwart/gele omslag met witte en gele belettering en een kleurige afbeelding van een revolver. Normale druk.

Over Bob Mendes

Bob Mendes, geboren als David Mendes (Antwerpen, 15 mei 1928), is een Vlaams schrijver van misdaadromans.

Afkomst en jeugd

Mendes werd geboren in Antwerpen. Zijn familie is van Portugees-Joodse afkomst. Via de diamanthandel zijn zij eerst in Amsterdam, later in Antwerpen terechtgekomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog koos hij ervoor om zijn Joodse voornaam David te verdoezelen en liet hij zich 'Bob' noemen. Toen hij op latere leeftijd begon te publiceren als schrijver, gebruikte hij dan ook die naam.

Studies

Op vijftienjarige leeftijd onderbrak Mendes wegens oorlogsomstandigheden zijn middelbare studies om uit werken te gaan. Na elf jaar avondstudie en zelfonderricht in accountancy, fiscaliteit en economische wetenschappen behaalde hij het diploma van gegradueerde in de boekhoudkunde. In 1963 werd hij erkend als effectief lid (thans erelid) van het Nationaal College van Acc…Lees verder op Wikipedia