Op een kermis spreekt een waarzegster een vloek uit over Jerry. Jerry, die altijd iedereen uitlacht, kan nu niet meer stoppen met lachen. Vanaf ca. 10 jaar.
Satergeschater
Bavo Dhooge
Waasmunster: Abimo, 2005
125 p.
90-59322-46-0

Misdaadauteur en snelschrijver Bavo Dhooge schrijft nu ook volop jeugdboeken, o.m. twee titels voor de 'Bibberboeken'-reeks van Abimo. In Satergeschater vertelt Daan (12) wat er gebeurde met zijn vriend Jerry, "een onuitstaanbaar ettertje" die iedereen altijd uitlachte. Toen de hekserige kermiswaarzegster Madame Zerba een vloek over hem uitsprak, begon hij te lachen, eerst stil en daarna steeds maar luider. Hij lachte zich kapot, raakte in het ziekenhuis, werd een mediafenomeen, at of dronk niet meer. Met Brenda, de mooiste van de klas, probeert Daan de vloek ongedaan te maken. Het leidt hen naar onverwachte milieus. Saters komen er niet voor in dit verhaal. De titel verwijst alleen naar Madame Zerba's tovervloek in potjeslatijn ("Sardonicus sanctus, o sater sater, sardonicus grimas"). Overigens praat de waarzegster het clichénepduits van de sinistere wetenschappers en occulte figuren uit de griezelverhalen ("Sie sollen boeten, meinen jungen Freund."). Er zitten nogal wat stere…Lees verder
De uitdrukkingen 'vergaan van het lachen' of 'je dood lachen' krijgen een andere lading in deze stevige, gebonden uitgave uit de Bibberboeken-serie. De ik-figuur en zijn vriend Jerry gaan op stap naar de kermis en komen bij een klein, onopvallend tentje van waarzegster Madame Zerba uit. De vloek die zij uitspreekt over Jerry, is het begin van veel spannende, griezelige avonturen: zombies op het kerkhof, Jerry die opgenomen wordt in het ziekenhuis omdat hij niet meer kan stoppen met lachen en het verbreken van de vloek in een oud spookkasteel. In het begin doet de tekst wat gemaakt en overdreven aan, maar al gauw nemen de verhaallijn en de steeds beter beschreven avonturen (ook al zijn ze wat clichématig en doen vooral de namen 'gezocht grappig' aan) de lezer in sneltreinvaart mee. Geslaagde uitgave van deze productieve, jonge Belgische auteur die in 2003 een prijs kreeg voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut. Andere titels in deze serie 'Bibberboeken' zijn onder andere 'Kadave…Lees verder

Satergeschater

Jerry en Daan wandelen samen over de kermis. Na een bezoekje aan het spookhuis gaan ze bij een waarzegster langs. Deze spreekt over Jerry een of andere vloek uit. Diezelfde avond loopt Jerry met een gekke lach op zijn gezicht rond die steeds maar erger wordt. Daan kan alleen maar toekijken hoe het van kwaad naar erger gaat met zijn vriend. Jerry moet zo erg lachen dat zijn lichaam de schokken niet meer kan verdragen en wordt opgenomen in het ziekenhuis. Daan gaat het onmogelijke proberen te doen, nl.de waarzegster terugvinden en uitzoeken hoe hij de vloek ongedaan kan maken. Een spannend 'bibberboek'. Bavo Dhooge heeft reeds verschillende boeken geschreven maar dit is zijn eerste griezelverhaal voor de jeugd. Tal van klassieke ingrediënten zijn aanwezig: een levensbedreigende vloek, zombies -lijken die uit hun graf komen met etter, slijm, stank en alles wat erbij hoort. Het is allemaal zo realistisch geschreven dat je de stank haast kan ruiken. Voor liefhebbers van het genre.

Over Bavo Dhooge

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Samuel Dhooge

Bavo Dhooge (Gent, 31 januari 1973) is een Vlaams schrijver.

Na zijn studies Grieks-Latijn aan het Sint-Lievenscollege te Gent, studeerde hij Film & Televisie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, eveneens in Gent. Zijn eindwerk, de kortfilm 'Warmwatervissen', werd geselecteerd op het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent.

Na zijn studies werkte hij vier jaar als copywriter-scenarist in een productiehuis en als freelance redacteur en recensent, onder meer voor HUMO en Ché.

Hij kende zijn literair debuut in 2001 met de roman 'Spaghetti'. Sedertdien publiceerde hij meer dan 100 'S-boeken': literaire romans, thrillers, verhalenbundels, westerns, jeugdthrillers, griezelboeken, sciencefiction en kinderboeken, waarvan de titels allen beginnen met een 'S'. Daardoor kreeg hij de bijnaam 'S-Express'.

Hij woont en werkt in Gent.

Prijzen

Zijn…Lees verder op Wikipedia