Auke Hulst
3
Amsterdam: Ambo|Anthos, 2015
382 p.
9789041424839 (paperback)

'De wereld die we aan het maken zijn veroordeelt ons tot eenzaamheid'

Zodra we ons afkeren van dingen die we niet direct begrijpen, leggen we ons erbij neer, vindt de Nederlandse schrijver Auke Hulst. 'Veel mensen willen deze wereld niet, maar de mogelijkheid om er iets aan te doen, lijkt steeds verder weg.'

Op de flappen van Slaap zacht, Johnny Idaho, het nieuwe boek van Auke Hulst (39), staat een landkaart. Vier eilanden die 'Downside', 'Midlevel', 'Upside' en 'Executive' heten, elk met een uitgebreid stratenplan, een metronetwerk, kustlijnen en parken die namen dragen als Ayn Rand Road, Milton Friedman Circus en Zuckerberg Park. Samen vormen ze de Archipel, het dystopische decor van Hulsts vierde roman.

De schrijver ontvangt me in zijn woning vlak bij het Centraal Station van Amsterdam. Binnen staan opgestapelde dozen - niet met de nieuwe roman, maar met de tweede cd van zijn band De Meisjes, die toevalligerwijs ook op verschijnen staat. Halverwege het gesprek komt een koerier de bijbehorende boekjes brengen.

Auke Hulst debuteerde in 2006 met Jij en ik en alles daartussenin. Zijn autobiografische Kinderen van het Ruige Land uit 2012, over zijn jeugd in het noorden van Nederland met een weglopende moeder, een vroeg overleden vader en drie broers en zussen, werd genomine…Lees verder

William Gerson, een ruim 50-jarige Nederlandse workaholic, heeft een topfunctie in de Archipel: een zwaarbewaakte, kunstmatige eilandengroep in de Stille Oceaan, een conglomeraat van multinationals, waar strenge regels gelden, geen afwijkingen worden getolereerd en alles en iedereen wordt gecontroleerd. Gerson is stervende, maar wil niet buigen voor ‘de zwarte beul’. In het geheim financiert hij ‘project Sisyphus’ van de briljante biologe Hatsu Hamada (28), die vergevorderd is met het ontwikkelen van een gen voor oneindige regeneratie, dus het eeuwige leven. Op weg naar de Archipel, naar later blijkt: uit op wraak, is Johnny Idaho (18), een ‘administratief overledene’. Wat (ver)bindt hen? Via flashbacks worden het turbulente verleden van de drie personages en hun drijfveren voor de toekomst duidelijk. Spannende, vlot lezende, tot nadenken stemmende, existentiële, psychologische, futuristische queesteroman over thema’s als angst, dood, illegalenproblematiek, de rol van Big Brother, min…Lees verder

Over Auke Hulst

CC BY 3.0 - Foto van/door Whyilovethisbook

Auke Anthony Hulst (Hoogezand-Sappemeer, 20 mei 1975), is een Nederlandse romanschrijver, journalist en muzikant.

Hulst, zoon van (radio)journalist Ton Hulst (1939-1983), groeide op in het gehucht Denemarken, nabij Slochteren. Hij studeerde Audiovisuele Kunst aan Academie Minerva en Nederlands en Engels in Groningen, maar rondde zijn studies niet af.

Hij publiceerde in onder andere Vrij Nederland, NRC Handelsblad, De Groene Amsterdammer, De Standaard, New Statesman, De Morgen, Tirade en De Revisor en debuteerde in 2006 met zijn roman Jij en ik en alles daartussenin. Zijn boek De eenzame snelweg (2007) werd genomineerd voor een Stripschap-penning in de categorie Nederlands Literair en de Belgische Prix Saint-Michel. Samen met Wim Melis, curator van de fotomanifestatie Noorderlicht in Groningen, maakte Hulst het fotoboek The Pursuit of Happ…Lees verder op Wikipedia