Arnaldur Indriðason
Ijslands
Roddin
Utrecht: Signature, 2005
330 p.
90-5672-152-6

In de nieuwe politieroman van de IJslandse auteur staat de eenzame inspecteur Erlandur van de politie in Reykjavik voor een moeilijke taak. In een van de grote hotels wordt net voor de kerstdagen de portier vermoord. Een kamermeisje vindt hem, gekleed in een kerstmanpak en met een condoom om zijn lid... Niemand van het personeel kan echter nauwkeurige inlichtingen over hem verstrekken. Pas de aanwezigheid van een Britse hotelgast brengt wat licht in het duister. De vermoorde was een bijna volledig geïsoleerd levende man, die enige tijd als koorknaap wat bekendheid genoot. Erlandur, totaal afkerig van de feestelijke kerstsfeer, besluit om de gecompliceerde en uiterst trieste moordzaak ´van binnen uit´ aan te pakken. Even als de policiers Noorderveen, Moordkuil en Maandagskinderen is ook deze roman buitengewoon meeslepend. Binnen een grijze, wat triestige sfeer weet de auteur de spanning langzaam, maar doeltreffend zo op te voeren, dat de lezer het boek niet uit handen kan leggen. Indri…Lees verder

Over Arnaldur Indriðason

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Anneli Salo

Arnaldur Indriðason (Reykjavik, 28 januari 1961) is een IJslandse historicus en schrijver van detectives. Hij woont met zijn vrouw en drie kinderen in Reykjavík.

In 1981 en 1982 was Arnaldur journalist bij de IJslandse krant Morgunblaðið, waarna hij als freelance schrijver werkte. Van 1986 tot 2001 was hij filmcriticus bij Morgunblaðið.

Arnaldur publiceerde in 1997 zijn eerste boek, Synir Duftsins (Maandagskinderen). Sindsdien is zijn populariteit tot grote hoogten gestegen. In 2004 waren zeven van de tien meest geleende boeken in de bibliotheek van Reykjavík titels van Arnaldur. Maandenlang stond hij met zes boeken in de IJslandse bestsellerlijst. De top-3 leek permanent aan hem toegewezen.

Ook buiten IJsland worden Arnaldurs boeken veel gelezen. Ze zijn in het Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Nederlands, Noors, Tsjechisch en Zweeds vertaald en in 26 landen uitgegeven.