Bloemen en planten
Ziekzoekers
Anne-Gine Goemans
Breda: De Geus, 2007
287 p.
9789044509939

In deze roman staat een familiaal bloembollenbedrijf (Nederlands symbool bij uitstek) centraal, waardoor dit een verhaal is dat een Vlaming misschien minder zal beroeren dan een Nederlander. Het thema kan nochtans door de beugel, al zal het verhaal niet lang in het geheugen blijven hangen.

Centraal in het verhaal staat Roelof, zoon en opvolger van de gepensioneerde bollenkweker Max. Aanvankelijk lijkt hij een brokkenpiloot en flierefluiter, een talentloze opvolger van vader, maar later blijkt dat ons beeld moet bijgesteld worden en dat Roelof een bevlogen idealist met geniale ingevingen is. Zijn vader evolueert dan weer van een succesvol zakenman naar een volslagen idioot. Het is wat wennen, maar als je een beetje oplet, kan je het verhaal toch wel begrijpen. De bollengrond staat onder druk van projectontwikkelaars wat leidt tot heel wat heisa, want een stuk Nederlands nationaal erfgoed dreigt verpatst te worden. Dat komt prima naar voren in het verhaal, en bovendien op een eer…Lees verder
De schrijfster (1971) is journaliste en docente. Haar debuut speelt zich af in de bollenstreek, de streek van haar jeugd. De leiding van een bollenbedrijf wordt door de vader aan zijn als incompetent beschouwde, hitsige en gescheiden zoon Roelof overgedragen. Deze hangt daarna stomdronken in een auto boven een sloot. Dit is de introductie tot een opmerkelijke familiegeschiedenis waarvan de leden door passies, frustraties en ondernemingslust, eigenzinnigheid, schuld en boete beheerst worden. De oud-directeur kan het bedrijf niet loslaten, zijn vrouw ondergaat een tragische metamorfose en de zoon verliest zich in onzalige plannen. Zoals zieke bollen gescheiden worden van de gezonde, zo lijkt de schrijfster de leden van deze familie te screenen op hun zwakheden. De bollenstreek: het kleurige beeld van de toerist tegenover een onontwarbare kluwen van projectontwikkelaars, kwekers, veredelaars en dubieuze transacties. Een vlotgeschreven, filmische roman met veel dialoog. Heden en verleden …Lees verder

Over Anne-Gine Goemans

CC BY 3.0 - Foto van/door Whyilovethisbook

Anne-Gine Goemans (30 januari 1971) is een Nederlandse schrijfster.

Met haar debuutroman Ziekzoekers (mei 2007) won zij de Anton Wachterprijs 2008. Voor de roman Glijvlucht kreeg ze de Dioraphte Jongeren Literatuurprijs 2012. In 2019 verscheen vervolgens Holy Trientje, waarbij Goemans werd geïnspireerd door een Amerikaanse vredesactiviste die eerder een kernwapendepot wist binnen te dringen.

Externe links

• website
  • Biografieën, werken en teksten bij de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (dbnl)