Wanneer een jonge Jamaicaanse vrouw zich voegt bij haar nieuwe echtgenoot in Engeland, leert ze zich aanpassen aan het nieuwe leven in het Londen van vlak na de Tweede Wereldoorlog.
Small island
Andrea Levy
London: Review, 2004
533 p.
0-7553-0750-X

Het verhaal van vier mensen wier levens verweven raken. De vier zijn de Jamaicaanse Hortense en Gilbert en de Engelse Queenie en Bernard. Het verhaal begint een paar jaar na de Tweede Wereldoorlog als Hortense als jonge vrouw van Jamaica, een Engelse kolonie, naar Londen reist om zich te voegen bij haar nieuwbakken echtgenoot Gilbert, die bij Queenie een kamer huurt. Het leven van deze drie mensen wordt dan beurtelings in de ikpersoon verteld. Als vervolgens Queenie’s man, Bernard, weer opduikt, komt ook zijn levensverhaal. Racisme is in die tijd nog heel gewoon in Engeland en het valt ex-vliegenier Gilbert en onderwijzeres Hortense hard dat ze niet worden geaccepteerd in hun ‘moederland’. De titel slaat dan ook niet alleen op het kleine eiland Jamaica maar vooral ook op het benepene van het ‘eiland Engeland’. Toch is dit geen somber boek maar een verhaal dat op een boeiende manier de levens van vier mensen vertelt waarbij iedere persoon een duidelijke eigen stem heeft. Het eind is vo…Lees verder

Over Andrea Levy

Andrea Levy (Londen, 7 maart 1956 – aldaar, 14 februari 2019) was een Engels schrijfster van Jamaicaanse afkomst. Ze brak door in 2004 met haar roman Small Island (Nederlandse vertaling: Klein Eiland), over Jamaicaanse immigranten naar Londen in 1948, waarvoor ze de zowel de Orange Prize for Fiction als de Whitbread Book Award won. In 2010 haalde ze met haar boek The Long Song (Het Lange Lied) de shortlist van de Man Booker Prize. Ze overleed aan de gevolgen van kanker in februari 2019.