Amélie Nothomb
Frans
Robert des noms propres
Antwerpen: Manteau, 2003
126 p.
90-7668-222-4

Een plaag uit België" noemt ze zichzelf in dit boek, de auteur van deze groteske, die het geluk van haar hoofdpersoon, Plectrude komt bedreigen, wanneer ze haar aan het eind van het verhaal hetzelfde lot wil doen ondergaan als eerder haar labiele moeder, Lucette, die na haar man te hebben neergeschoten zelfmoord zou plegen. Kort daarvoor was Lucette in de gevangenis bevallen van een dochter die ze Plectrude zou noemen, een naam die ze had geplukt uit een 19e-eeuwse encyclopedie. Het meisje wordt liefdevol opgenomen door Lucette's oudere zuster, Clémence, die al een gezin heeft met twee dochtertjes. Maar Plectrude is een beeldig kind en blijkt bovendien erg veel talent te hebben, dat door de eveneens gestoorde Clémence de hemel wordt ingeprezen. Ze wordt het prinsesje in huis en mag al snel naar balletles, waar ze het zo goed doet dat ze van school wordt gehaald om naar de balletschool van de Parijse opera te gaan. De ijzeren discipline, tezamen met de overtrokken verwachtingen van Clé…Lees verder
Plectrude, wier vader vóór haar geboorte door haar moeder wordt vermoord en wier moeder kort ná haar geboorte zelfmoord pleegt, groeit op in een pleeggezin. Het weesje met de vreemde naam en de bijzondere ogen heeft een passie voor dansen en krijgt vanaf haar vierde balletlessen. Haar aanmelding bij de balletschool betekent verbanning uit haar kindertijd: door zware trainingen, die op lijfstraffen lijken, moet zij op gewicht blijven, wat leidt tot anorexia nervosa. Als 13-jarige breekt zij haar scheenbeen en dan blijkt ze al aan botontkalking te lijden. Dansen wordt haar door artsen verboden en een beroemde ballerina zal zij tot teleurstelling van haar stiefmoeder niet worden. Na een korte carrière als toneelspeelster wordt zij ten slotte zangeres. In dit vlot geschreven 20e eeuwse gruwelsprookje van de Franstalige Belgische bestseller-auteur (1967, Kobe) wordt aan de orde gesteld hoe (stief)moeders hun dochters vormen en vooral meedogenloos misvormen. Een modern ironisch verhaal met …Lees verder

Over Amélie Nothomb

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door ΛΦΠ

Amélie Nothomb, schrijversnaam van jonkvrouw Fabienne Claire Nothomb (Etterbeek, 9 juli 1966), is een Franstalig Belgische schrijfster, die afwisselend in Parijs en Brussel woont en werkt.

Doordat haar vader, Patrick Nothomb (1936-2020), diplomaat was, bracht Nothomb haar jeugd achtereenvolgens door in Japan, China, de Verenigde staten, Laos, Myanmar en Bangladesh.
Toen zij op 17-jarige leeftijd in België kwam wonen, voor het beëindigen van de middelbare school en voor haar studie Romaanse filologie aan de Université Libre de Bruxelles, voelde ze zich eenzaam en onbegrepen. Om de eenzaamheid te verdrijven, begon ze te schrijven.

Na haar universiteitsdiploma te hebben behaald, keerde Nothomb terug naar Tokio, waar ze tolk Japans wilde worden. Ze ging bij een grote Japanse onderneming werken, wat geen succes werd. De onaangename en bizarre ervaringen die ze in haar baan opdeed, schreef ze van zic…Lees verder op Wikipedia