De afstammeling
Almar Otten
2
Amsterdam: Sijthoff, 2011
367 p.
9789021804569 (paperback)

Historica Lineke Tesinga werkt in de Atheneumbibliotheek. Haar baas en diens zoon, met wie ze een relatie had, zijn verongelukt. Kennelijk waren ze iets groots op het spoor. Joris Dumbar doet promotie-onderzoek in Utrecht en hij ontdekt een eeuwenoud handschrift betreffende een Saksische heilige schat. Op zoek naar antwoorden ontmoeten ze elkaar en raken verzeild in een levensgevaarlijke zoektocht in en rond Deventer. Historische feiten en eigentijdse thrillerelementen wisselen elkaar af. Voor wie Deventer kent, zijn er veel herkenbare plekken. Goede karaktertekening, soms iets te toevallige oplossingen, maar niettemin een echte page-turner, die al 'De 'Da Vinci code' aan de IJssel' wordt genoemd. Soepele, boeiende schrijftrant. In de verantwoording een verwijzing naar bronnen over de historische achtergrond. De auteur (milieu-ambtenaar bij de gemeente Deventer) schreef eerder vier delen in de misdaadreeks 'De Deventer moordzaken' (3 en 4 sterren in de thrillergids van Vrij Nederland)…Lees verder

Over Almar Otten

CC BY 4.0 - Foto van/door Almar Otten

Almar Otten (Deventer, 9 november 1964) is een Nederlands thrillerauteur. Otten werd geboren in Deventer, maar groeide op in Heerde. Een baan bij ingenieursbureau Tauw bracht hem van Wageningen, waar hij afstudeerde als hydroloog, in 1991 terug naar zijn geboorteplaats. Hij werkte achtereenvolgens bij Tauw en het Ministerie van LNV, sinds 2007 is hij in dienst van de gemeente Deventer. Otten schrijft sinds 1999.

Voor de Deventer uitgeverij Artnik schreef Otten vier misdaadromans in de serie De Zeven Deventer Moordzaken, een serie misdaadverhalen die zich in en rond Deventer afspelen. De overige drie romans in de serie werden geschreven door Marcel Verreck. Nadat Otten van uitgeverij veranderde publiceerde Luitingh-Sijthoff in 2011 zijn boek De Afstammeling. Het is gebaseerd op de reis die missionaris Lebuïnus eind achtste eeuw maakte om de Saksen in het gebied ten oosten van de IJssel te bekeren. In 2012 ver…Lees verder op Wikipedia